App för idéutveckling och artificiell intelligens förbättrar WIDE

2 september, 2015 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg, Forskning och utveckling

Som produktansvarig är min roll att göra avvägningar, bedömningar och prioriteringar mellan kundönskemål, marknadstrender och vad tekniken kan göra. Det är som att vara en balanserande elefant på sytråd och den sista tiden har det varit extra utmanande och roligt.

Vi har satsat på två parallella spår i utvecklingen av WIDE. Den första delen är att vi har tagit fram en app för WIDE. Det här en app som i första hand riktar sig till användaren som du vill ska dela med sig av idéer och vara delaktig i utveckling av andras idéer. Ledorden vi arbetat och arbetar efter är enkelt, roligt och wow.

Räknar du på årseffekten av införda idéer i din organisation?
Vår målsättning med appen är att göra det ännu enklare för användaren att komma igång med den kreativa processen, säkerställa att det alltid finns möjlighet att lämna en idé och att skapa en ännu starkare känsla av delaktighet bland användarna. Utan dessa parametrar eller en tydlig process för idéutveckling minskar också chansen till genomförande av idéer. Och det vill inget företag i hela världen gå miste om. Har du räknat på årseffekten någon gång? Vi kan ta ett räkneexempel:

  • Du har 130 anställda
  • De anställda kommer på fem idéer var/per år.
  • Om du kan genomföra 10% av dessa idéer med ett värde av 5000 kr per idé i vinst eller besparing så ger det dig en årseffekt på 350 000 kr.

Med en sådan årseffekt är det svårt att blunda för vikten av att arbeta med idéutveckling, för alla organisationer.

Artificiell intelligens blir ett hjälpmedel för att hitta nya produkter
Det är en sak att få in idéer – men hur ska man göra för att hitta de bästa idéerna sedan då? Hur vet jag vilka 10% det är jag ska genomföra? Vi vet att när idémängden överstiger ett hundratal klarar inte den mänskliga hjärnan av att göra urval och fatta ”rätt” beslut. Just därför har vi under det senaste året drivit ett stort utvecklingsprojekt tillsammans med KTH för att ta reda på hur vi kan underlätta prioritering och beslutsfattande av en stor mängd idéer. Dessutom händer det fler intressanta aspekter i dessa processer som är svåra för människan att uppfatta. T.ex:

  • Vilka individer utmärker sig?
  • Vilka idéer stöds av kundönskemål, marknadstrender och teknisk utveckling?
  • Vilka interaktioner är värda att analysera?

Dessa bitar har vi fokuserat mycket på och kommer senare i höst att släppa en ny modul till WIDE, ett beslutsstöd som genom input från och om användarna, artificiell intelligens och matematiska algoritmer kommer kunna tala om för dig vilka människor i din organisation som är riktigt bra idésprutor, vilka idéer som har störst chans att slå stort och vilka interaktioner du behöver titta närmare på.

Den här satsningen är ett resultat av kundönskemål, marknadstrender och vad vi ser att tekniken kan göra. En bra kombo som jag tror kan komma många till gagn. Dessutom kommer den här modulen kunna kopplas på befintliga ”idélådor” genom vårt API – Så om ni sitter på en guldgruva av idéer och inte vet hur ni ska komma vidare – kontakta mig!

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]