Är digitaliseringen verkligen den frälsning jag varit övertygad om?

18 februari, 2016 | Inga kommentarer | Skrivet av Sofia Emthén | Publicerat i Blogginlägg

Olle Högberg från Nyckeltalsinstitutet reflekterar i ett blogginlägg över vad dagens snabba digitalisering egentligen innebär – både när det kommer till möjligheter men också i form av hot. Eftersom jag jobbar med utveckling och spridning av just en digital tjänst satte detta lite hjul i rörelse i mitt huvud… Är digitaliseringen verkligen den frälsning jag varit så övertygad om?

Jag vill kommentera några av Högbergs slutsatser, och är väldigt glad över att vi i slutet enas om en och samma sak; ”Är det inte just på toaletten som man kan få den där ljusa idén som gör att verksamheten blir dubbelt så lönsam?”

1.
”En uppenbar observation är att det blir fler och fler som lever på att producera och behandla information och fler och fler som gillar att konsumera upplevelser av virtuell natur.”
Våra virtuella hjälpmedel är just det. Hjälpmedel. De hjälper oss att bli mer effektiva, strukturerade och tydliga. Hjälper oss att konsumera upplevelser vi kanske tidigare inte hade geografiska eller fysiska möjligheter att nå. De ger oss ett oändligt informationsflöde men hjälper oss samtidigt att filtrera och överblicka. Man kan hävda att informationsflödet dränker oss, men jag menar motsatsen – det är all ny kunskap och information som vi nu har möjlighet att konsumera som lyfter oss till nya höjder.

2.
”I dagarna kommenteras att endast ett fåtal av de gymnasiesökande ungdomarna i första hand väljer yrkeslinjerna. Detta trots en säker (och relativt lukrativ) arbetsmarknad. Vem ska i framtiden bygga våra hus, fixa badrummen eller takläckorna?”
Det var här jag fick lite ont i magen och började vackla en aning i min övertygelse. Gör möjligheten att nå nya höjder att vi tappar fotfästet? Det är oroväckande statistik, men förhoppningsvis en trend som vänder. Tack vare nya digitala hjälpmedel har alla branscher möjlighet att utvecklas och bli mer attraktiva. Jag hoppas att alla arbetsplatser, oavsett bransch, vågar tänka utanför boxen, lyssna på medarbetares utvecklingsidéer och göra sitt yttersta för att bli det bästa man kan vara.

3.
”En annan aspekt av digitaliseringen är att allt ska kunna bearbetas av dataprogram/algoritmer. Det innebär inte bara en seger för mätning, logik och skalor utan framför allt en seger för den tanke som bygger på att information är “antingen” – “eller” att ett påstående är “sant” eller “falskt”, d.v.s. kan representeras av en etta eller nolla.”
Här både håller jag med, och inte. Enligt mig ska inte allt kunna bearbetas av algoritmer, människan går inte att ersätta fullt ut. Däremot tror jag att algoritmer kan underlätta för människan och hjälpa till i urvalsprocesser och för att ta fram beslutsunderlag.

4.
”En effekt av digitaliseringen, som på ett överrumplande sätt diskuterades i morgonsoffan i TV häromdagen, är det ökande inslaget av “skenbajsning” som inträtt på arbetsplatserna. Fenomenet, som mest troligt helt saknar empiriskt stöd, skulle innebära att medarbetare numera besöker toaletten enbart i syfte att i lugn och ro få studera och sända nya meddelanden på mobilen.”

Ett nytt uttryck för mig, men kanske inte en helt ovanlig manöver? Högberg resonerar sedan kring om detta är positivt eller negativt, sett till medarbetarengagemang – och landar i den sista slutsatsen som jag vill lista:

5.
”Är det inte just på toaletten som man kan få den där ljusa idén som gör att verksamheten blir dubbelt så lönsam?”

Jo. Det är ju det. Eller vid spisen, på gymmet eller under skogspromenaden. Vare sig du är rörmokare, ekonom, kassörska eller app-tillverkare är det inte säkert att de  bästa idéerna dyker upp under workshopen eller mötet med chefen. Det är därför digitaliseringen är så bra. När du får den där ljusa idén, var du än då är, så vore det väl synd om du inte hade en app i din smartphone eller wearable där du på en gång kan dela den med dina kollegor och se till att den inte glöms eller tappas bort?

ps. Just medarbetarengagemang pratar vi och Dustin om under en frukost om verksamhetsstöd inom HR den 26/2. Ett fåtal platser finns fortfarande kvar – läs mer och anmäl dig!

Skrivet av Sofia Emthén

Sofia Emthén ansvarar för kommunikation och PR på Idea2Innovation. Med norrländskt lugn och bred bakgrund inom kommunikationsområdet, från såväl det privata näringslivet som offentlig sektor, styr hon oss rätt i budskapsdjungeln. När hon inte filar på kommunikationsstrategier, uppslag till debattartiklar eller pumpar ut budskap om det fantastiska med medarbetardriven innovation hittar du henne på en fjälltopp med pjäxor eller kängor på fötterna.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]