Artificiell intelligens – hot eller möjlighet?

20 november, 2015 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg, Forskning och utveckling

På 80-talet myntades begreppet Storebrorssamhälle som en benämning för ett samhälle där medborgarna ständigt är bevakade av myndigheter genom t.ex. videokameror eller ljudupptagning. Idag, nästan 30 år senare, så är begreppet fortfarande högst aktuellt. En personlig spaning är att storebrorssamhället 2.0 är här.

Nu är det inte myndigheterna som står för den stora bevakningen längre. Nu är det artificiell intelligens, AI, som håller koll på dig och känner dig, kanske till och med bättre än du själv? Själv tillhör jag kategorin av människor som fortfarande tycker att det är aningen obehagligt att prata med Siri och liknande tjänster. Jag är inte heller helt bekväm med att se digitala annonser som är baserade på min tidigare webbhistorik.

Enligt Wikipedia så har AI sina rötter inom ett flertal olika vetenskaper som alla har bidragit med idéer och metoder. Filosofin har bidragit med teorier om resonerande och lärande, matematiken med formella teorier om logik, sannolikhet, beslutstagande och beräkningsbarhet; psykologin med verktyg för att undersöka den mänskliga hjärnan; lingvistiken med teorier om struktur och innebörd av språk; och slutligen datavetenskapen med verktyg lämpade att skapa AI – konstgjort intelligens.

Facebook lanserar app för bildtolkning och Coca-Cola börjar med ansiktsigenkänning
Nyligen presenterade Facebook en ny app som kan svara på frågor om innehåll i bilder. Frågorna knappas inte in på mobilen utan ställs med rösten. Facebook visade bland annat upp en bild på en hund med en leksak i munnen och på frågan vad det var hunden lekte med svarade appen helt korrekt ”frisbee”. Det här är ett lysande exempel på hur AI börjar hjälpa oss människor konkret, och i det här fallet främst människor som är i behov av syntolkning.

Ett annat exempel är Coca-Colas mest avancerade läskmaskiner, som kan blanda kundens perfekta favoritläsk utifrån en mängd av olika smaker. Hittills har kunderna kunna interagera med maskinen via qr-kod eller en app men nu tittar man på ansiktsigenkänning. Maskinen ska alltså läsa av vem jag är och vad jag har för preferenser sedan tidigare. Allt detta är intelligent data.

I artikeln nämner också Coca-Cola att man inte längre kan lita på IBM, HP och Gartner.

Vi har förlitat oss på att IBM, HP och Dell ska berätta för oss om framtiden, vi har fått informationen från Gartner. Vi kan inte göra det längre – och alla storföretag jag pratar med har samma problem, säger Alan Boehme, teknikchef på Coca-Cola.

Och jag tror att Alan är något på spåren. Artikeln är dock inriktad på Coca-Colas resa mot molnet och mobilitet. Men hans citat gav mig en tankeställare på ett helt annat plan.

AI – en fördelaktig resurs som vi ska nyttja till max
Trots att jag tidigare nämnde att jag tycker att det är aningen obehagligt med en del av intelligensen så ska jag också villigt erkänna att jag älskar den, och vad den kan göra för mig. Alla vi människor som på ett eller annat sätt befinner oss på sociala medier idag utsätts för artificiell intelligens, förmodligen utan att gemene man känner till det. Ett bra exempel är Facebook som bara visar oss de statusuppdateringar som vi bryr sig om, och inte de från någon som vi knappt känner eller aldrig interagerar med. Och det är ju väldigt skönt när vi redan lever i ett överflöd av information. Så ja, trots att vi ständigt blir analyserade i alla digitala steg vi tar så börjar jag faktiskt att vänja mig och uppskatta det. Någon överskådar bruset och ger mig det jag vill veta, vid rätt tidpunkt. Helt klart fördelaktigt för mig som person.

Men, också fördelaktigt för företag och organisationer runt om i världen. AI öppnar upp en helt ny värld där datasamlingar blir bland det värdefullaste man kan ha, dock under förutsättning att man samlar datainformation samt applicerar AI på den för att få hjälp med förståelse, analyseringar och uträkningar. För om man gör det på rätt sätt så borde merparten av verksamheterna sitta på en information som ingen i hela världen hade kunna räkna ut på förhand, inte ens Gartner.

Tänk om vi redan vet vad vi vill veta? En storslagen tanke.

bigdataDessa möjligheter har vi på Idea2Innovation tagit vara på. i ett tidigare blogginlägg har jag berättat om att vi tillsammans med KTH i Stockholm har forskat fram självlärande algoritmer (en typ av AI) som vi nu har byggt in i WIDE. Nu kan jag också avslöja en annan stor framgång. Vi har nämligen finjusterat algoritmerna och här om veckan så testade vi av den igen. Av 850 idéer så plockade WIDE fram 10 st idéer som angås ha högst chans till genomförande. Den mänskliga faktorn plockade också ut 10 stycken idéer. När dessa idéer jämfördes så visade sig att åtta av idéerna var exakt samma. Ett stort genombrott för urvals- och beslutsprocessen i idéutvecklings- och innovationsprocesser. Notera då att vi inte ens har matat algoritmen med extern information som t.ex. verksamhetsplaner och vad det pratas om i andra sociala flöden som t.ex. twitter och Facebook, utan urvalet baserar sig endast på innehåll i idén samt hur människor har interagerat med idén i form av tittningar, gilla-markeringar och kommentarer.

Nu tar jag Alan Boehme citat i min mun igen. Men min egen variant blir:

Vi har förlitat oss på att Gartner ska berätta för oss om framtiden men vi kan inte göra det längre – det är vi själva som sitter på informationen om hur framtiden blir. Världens företag måste lära sig att nyttja Artificiell intelligens på rätt sätt och se det som en tillgång för att driva konkurrenskraft och tillväxt.

Storebrorssamhället 2.0 känns inte alls lika läskigt som dess föregångare. Möjligheterna överväger helt klart hoten.

Get Wide Ideas now >>

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]