Att lyckas utveckla destinationer, företag och organisationer

7 februari, 2013 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg

Den stora utmaningen idag är att veta vad omvärlden vill ha. Vad är egentligen efterfrågat? Vad driver köpsignaler? Vad ska vi satsa på för att skapa nya marknadsvärden, intäktsmöjligheter och höras i bruset? Inte helt lätt och något generellt svar finns inte heller. Men en gemensam faktor finns faktiskt bland de som lyckas.
De som lyckas har alla gemensamt att de är

  • duktiga på att skapa en öppen och tillgänglig kultur där alla uppmuntras och ges utrymme för att bidra
  • erbjuda ett forum där det är enkelt och roligt att vara delaktig och där det skapas ett stort engagemang för företagets eller organisationens utveckling

Det som bör stå högst upp på alla ledningsgruppers agenda är frågan hur vi kan skapa ett betydligt större inflöde av idéer från medarbetare, kunder eller samarbetspartners. Det finns ett starkt samband mellan ett stort idéflöde, som genereras och sparas, och chanserna att hitta de idéer som blir till nya innovationer och nya intäktsströmmar. Dessutom blir resultatet ett härligare arbetsklimat, en öppnare miljö där människor delar med sig, och inte minst nya affärsmöjligheter som annars förmodligen aldrig hade uppstått.

I ett av de fem pågående Destinationsprojekten, Destination Åre, har man framgångsrikt jobbat med att få in idéer från medlemmar, gäster, invånare och andra intressenter på ett strukturerat och systematiskt sätt genom WIDE.

NBildu finns över 400 idéer samlade i WIDE tillsammans med otroligt många kommentarer och utveckling av varje idé. Det är här projektledningen får sin kunskap om vad man ska satsa på, kommunicerar och bygger relationer för framgång. Destination Åre är i dag ett utmärkt exempel på en väl fungerande innovationsmiljö som har vågat att öppna upp och verkligen jobbar med begrepp som ”open innovation”.

BildWIDE ligger först i processen och samlar in idéer. Det är även här som ansvariga kan gå ut med riktade kampanjer för att söka idéer kring ett område. Alla idéer kan utvecklas av alla. Idéer klustras och väljs ut och går sedan vidare enligt en definierad process för att ev utvecklas till nya produkter och tjänster för Destination Åre.

Om man googlar på Innovationssystem så får man upp otroligt många som arbetar med ett ”öppet innovationssystem”. Med ett verktyg som strukturera upp och gör interaktionen möjlig är det inte alls svårt att verkligen skapa nya arbetssätt och resultat. Testa ni också.
// Åse

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]