Att prata innovation räcker inte.

16 maj, 2017 | Inga kommentarer | Skrivet av Åse Angland Lindvall | Publicerat i Blogginlägg

Innovation, idéer, utveckling, kollaborativt och medarbetarengagemang. Listan kan göras lång på ord som används när företag och organisationer pratar och planerar hur de vill arbeta med att utveckla sin verksamhet. 

Vi har lärt oss att det finns tre olika typer av organisationer:

1 – Powerpoint. De företag som visar otroligt fina presentationer, skriver rätt ord på webbsidor och har egna rubriker i Årsredovisningar om innovation, medarbetare och utveckling och ändå händer ingenting. Inget uttalat mandat, ansvar eller ens en person med en roll att driva just dessa frågor. Man tänker helt enkelt att det kommer hända av sig själv. Det här är de som har absolut längst till en kreativ och inkluderande arbetsmiljö.

2 – Hemmafixarna. De företag och organisationer som vill och tänker försöka. Här klämmer man in lite uppdrag att ”involvera en grupp” för att se om man kan få fram lite idéer och energi. Man försöker hitta lite ”nya grepp” för att sprida kreativitet och nya idéer. Är det framgångsrikt? Nja, på extremt kort sikt och som en eldslåga kan man få till ett oväntat och intressant resultat men arbetssättet, process och metod saknas för ett hållbart och långsiktigt arbete med idéer och innovation. Risk att medarbetare tröttnar? Svar ja.

3 – Processtänkare. Den sista typen är de som först, utan att ens förstå krafter, engagemang och social utveckling, vill bestämma precis hur hela processen ska gå till. Nästan så att man känner att de vill sätta en processkarta på hur medarbetare ska interagera med varandra och på vilket sätt man både får och bör gilla, kommentera och utveckla varandras idéer. Svårt? På den frågan svarar jag: omöjligt. Det är precis här kraften av att öppna upp och jobba med öppen innovation eller medarbetardriven utveckling är som mest kraftfull. Du vet inte vad som händer och du ska inte heller veta det. Det är precis i det här gränslandet som du vill att dina medarbetare ska komma med idéer, tankar, hitta kompetenser i organisationen som kan göra 1+1 till 3. Det går inte att på förhand varken tänka ut eller bestämma hur ett mer dynamiskt och kreativt arbete påverkar. Läskigt? Ja, men fullständigt nödvändigt.

OK, jag är någon av ovan eller en blandning. Hur ska jag göra?
Innovationstävlingar är ett fenomen som växt sig starkt på sista tiden. Man kan kalla det vad man vill (exempelvis Innovation Jam, Kampanj eller att man går ut med en Utmaning) och det handlar om att öppna upp och sammanföra människor för att få in idéer, lösa problem eller utveckla exempelvis en prototyp eller varför inte till och med pivotera hela affärsidén. Nu och här väljer jag att kalla det för en Innovationstävling.

Den enskilt största framgångsfaktorn med det här tänket, tycker jag, är att du som företag eller organisation kan välja att genomföra en Innovationstävling på ett kontrollerat sätt och verkligen testa vad som händer (utöver att få in många idéer som du inte kände till sen tidigare) i din organisation, få svart på vitt vilka krav det kommer ställa på er och vilken respons ni får från era medarbetare. Jag tror att Innovationstävlingar har blivit så framgångsrika för att de på ett ofarligt, okomplicerat och väldigt effektivt sätt låter dig testa nya arbetssätt och metoder som har en potential till att bli långsiktiga och hållbara. En del företag och organisationer väljer att systematiskt genomföra fyra till sex Innovationstävlingar (eller vad man nu kallar det) om året och andra går över till att jobba med ”idéer varje dag” i kombinationer med en och annan mer tydlig utmaning eller kampanj.

Så vilken typ du än är och vilka förutsättningar ni än har så rekommenderar vi verkligen att:

1) Inte bara prata och visa fina visioner och målsättningar. Våga testa.

2) Nyttja det som är aktuellt. Jag kan garantera att ni har utmaningar inom er organisation. Områden som ligger högt på agendan inför 2018. Använd dessa utmaningar, visa att ni menar allvar när ni involverar era medarbetare. Jag kan garantera att ni kommer få mycket tillbaka!

3) Köp systematik, snabbhet och effektivitet för att få in ny kunskap, exempelvis till ledningsgruppen, för att förstå vad nästa steg är för just er.

HÄR hittar ni fem områden att tänka på när ni väl bestämt er för att testa en Innovationstävling

HÄR finns ett annat exempel på en väldigt framgångsrik satsning på Innovationstävlingar på en av Sveriges största koncerner, Axel Johnson

Vi har under sex år genomfört och hjälpt många kunder med Innovationstävlingar. Sugen att prova? Eller bara veta mera? Kontakta mig!

Skrivet av Åse Angland Lindvall

Åse Angland Lindvall är medgrundare, delägare samt sälj- och affärsutvecklingsansvarig på Idea2Innovation. Åses spetskompetens ligger i en mycket god förmåga att snabbt sätta sig in i kundernas utmaningar och förutsättningar för att skapa bästa möjliga effekter och resultat av Wide Ideas. Åse har också en talang för affärs- och verksamhetsutveckling och jobbar med att utveckla företag och organisationer som vill generera ökad innovationskraft och kreativ förnyelse. Åse är bosatt i Åre och tillbringar gärna sin fritid i bergen med antingen skidorna eller cykeln.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]