De 9 Innovationsrollerna i din organisation

7 april, 2014 | 2 kommentarer | Skrivet av Joel Lundberg | Publicerat i Blogginlägg

Har du testat att gå ut i din organisation och be människor att komma med idéer kring ett behov, problem eller en utmaning? Har du blivit förvånad över att inte varenda av dina anställda plötsligt kastar ur sig 50 idéer var kring nya produkter, eller att dina partnerföretag inte har 100 åsikter om hur ni ska blir mer effektiva i er kommunikation eller vässa er kundservice? Varför kommer inte din RnD-avdelning med smarta förslag på hur idéerna ska marknadsföras? Du är inte ensam. Det är ett relativt vanligt antagande, om man får tro innovationsexperten Braden Kelley, att man förväntar sig att alla människor ska spela en och samma roll i dessa situationer: Att komma med många, smarta och briljanta idéer. Sedan utveckla dem, bedöma dem och göra dem redo att bli verkliga. En sorts totalleverantör kan man säga.

I sin bok Stoking your Innovation Bonfire, skriver Kelley i ett avsnitt om något han kallar för ”De 9 Innovationsrollerna”. Det handlar om hur man ofta glömmer människors individuella styrkor, passioner och unika egenskaper när det kommer till innovation. Man ser dem lätt som handelsvaror med identiska egenskaper och förväntar sig att alla ska bidra med massor av idéer, kunna berika och värdera dessa idéer och även gärna ha kompetens kring alla faktorer för att genomföra idéerna. Det säger sig självt att det är ett ganska orimligt antagande. Ändå görs misstaget gång på gång enligt Kelley. De 9 Innovationsrollerna är en teoretisk modell för att identifiera och utnyttja den blandning av kompetenser och förmågor som garanterat finns hos människor i din organisation. Genom att hitta och utnyttja alla dessa roller kan man säkerställa en effektiv och kraftfull innovationsprocess där det finns en viktig uppgift för alla.

De nio rollerna kan kortfattat beskrivas enligt nedan:

Revolutionären
Åsiktssprutan som ständigt är på jakt efter förändring och förnyelse. Delar flitigt med sig av idéer och tankar kring alla möjliga områden, men kanske inte alltid så noggrant beskrivet eller genomtänkt. Människor med denna roll kommer nästan garanterat bidra med cirka 80% av alla initiala idéer i er process.

Infanteristen
Denna roll har sällan brist på idéer, men väljer av olika anledningar att inte dela med sig av dem. Till exempel vet de kanske inte hur de ska formulera och uttrycka sin idé, eller så föredrar de helt enkelt att hålla en låg profil och vill inte vara den som sticker ut hakan.

Sammanföraren
Detta är människorna som är naturliga nätverkare och experter på att föra samman andra kompetenser med varandra. Människor med denna roll är förmodligen de som arrangerar möten mellan Infanterister, Revolutionärer, Förädlare och Problemlösare (se nedan).

Förädlaren
Förädlaren har en nästintill självförklarande titel. De är inte de mest frekventa idégivarna, men mycket duktiga på att spinna vidare på andras idéer samt berika, utveckla och förbättra dem. En naturlig kombination med Revolutionären.

Kundmästaren
Ni har garanterat människor i er organisation som har regelbunden kundkontakt och som är väl införstådda i kundernas behov och tankar. Denna roll är en nyckelspelare när det gäller att provtrycka och intervjua till exempel slutanvändare i tidigare faser av en idé. Finns ofta i utkanten av organisationen, långt från de stängda RnD-rummen.

Problemlösaren
Detta är människorna som älskar utmaningar och är duktiga på att röja de hinder som står i vägen för goda idéer. Ofta mycket fackkunniga och experter på specifika områden, där de använder sin kunskap och erfarenhet för att lösa de problem som en idéutvecklingsprocess alltid medför.

Domaren
Utan en god förståelse för marknaden och vad som krävs för att bli en vinstgivande succé i verkligheten stannar många idéer innan de får chansen att ta höjd. Domare är de i din organisation som med kompetens och erfarenhet kan bedöma vilka idéer som har marknadspotential.

Trollkonstnären
En något luddig roll måhända, men dessa människor är fantastiska på att visualisera hur, när och var rätt saker ska göras för att idéer ska bli verklighet. Det är även de som vet hur man kan skaffa fram resurser för ett genomförande.

Förkunnaren
Den bästa Förädlaren i världen kan fortfarande stå i skuggan av en Förkunnare, när det gäller att förklara för omvärlden vilket värde och vilken nytta som en idé tillför. När idéer ska säljas vidare internt eller externt med bästa resultat är det människor med denna roll som kommer göra det.

 

Att känna till dessa roller och deras betydelse är självklart bara en liten del i pusslet för att driva en framgångsrik innovationsprocess. Sen kanske rollerna har helt andra namn hos er som gör att just er organisation förstår bättre vad deras uppgift är. Tycker du att detta känns intressant och vill jobba vidare med denna modell i din organisation? På Braden Kelleys hemsida kan du kostnadsfritt ladda hem arbetsmaterial för att genomföra workshops internt kring de nio innovationsrollerna och tillföra ny kraft (eller kanske som ett startskott?) till ert innovationsarbete. När ni sedan behöver ett smart verktyg för att jobba strukturerat med alla idéer, kontakta oss så kan vi hjälpa er med den pusselbiten!

Har du någon erfarenhet av att jobba med denna modell, eller tankar kring den i allmänhet? Finns det kanske helt andra roller som inte nämns ovan? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan!

Image courtesy of Vlado / FreeDigitalPhotos.net

Skrivet av Joel Lundberg

Jakob Lindvall är medgrundare, delägare samt vd på Idea2Innovation. Jakob är en av landets ledande specialister med avseende på innovationsprocesser och innovationssystem. Idag anlitas Jakob flitigt som expert och konsult runt om i Sveriges regionala innovationssystem. Jakob är duktig på att entusiasmera och engagera sin omgivning och oftast är det i skidbacken, cykelleden eller på windsurfingbrädan som han får sin inspiration. Jakob är bosatt i Åre.

  • patrikmalmberg

    Jag gillar hela konceptet med att tydliggöra att det finns många olika roller som behövs för att en idé ska bli innovation. Som facilitator eller ledare för kreativa grupper är det helt avgörande att förstå gruppdynamiken och vilken typ av personer du har i din grupp. Jag har tyvärr inte hunnit igenom Braden Kelleys bok, men har en annan favorit jag använt istället.

    Tom Kelley har tillsammans med Jonathan Littman skrivit en bok som heter The Ten Faces of Innovation (http://www.tenfacesofinnovation.com), där de beskriver 10 olika roller de tycker är nödvändiga för innovation och som motpol till den ytterst tråkiga Devil’s Advocate som så många använder. Den rekommenderar jag (som är en Cross-Pollinator med lite Hurdler och Experimenter inkastat).

    • Joel Lundberg

      Tack för din kommentar och dina tankar Patrik! Det finns verkligen spännande kopplingar mellan gruppdynamik/gruppsykologi och innovationsarbete. Innovation handlar ju i grund och botten om samverkan mellan människor, vilket borde ge ett naturligt samband mellan effektiva team och fungerande innovationsprocess. Tack för boktipset också, ska kolla in den!

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]