Emma-Helena och Irene: Du har inte råd att strunta i hållbarhetsfrågorna.

12 februari, 2015 | Inga kommentarer | Skrivet av Sofia Emthén | Publicerat i Blogginlägg

Vem vill vara en liten lort?

Begreppet hållbarhet är ett rätt uttjatat begrepp. Men vad handlar det egentligen om? För väldigt många är det ett ord som bara skymtar förbi men som har ett rätt diffust innehåll, det kan vara svårt att sätta fingret på vad som egentligen menas.

För oss handlar det om hållbar affärsutveckling där Du som företagare måste inse att det absolut inte är en trend, snarare en nödvändighet. Att arbeta med hållbarhetsfrågor innebär att du har ett socialt-, miljömässigt– och ett ekonomisktansvar. Dessa tre ben är grunden i begreppet hållbarhet. Du har inte råd att strunta i hållbarhetsfrågorna.

Kraven på hållbar utveckling påverkar alla företag och alla branscher. Det här betyder att du måste analysera hur hållbar utveckling påverkar just din bransch och ditt företag. Du behöver hantera riskerna och hitta affärsmöjligheterna… och kanske viktigast av allt, du behöver sätta igång NU!

Den benhårda konkurrensen på marknaden tvingar fram en ständig utveckling och förändring. Där måste du som företagare hänga på utvecklingen och ta ditt ansvar! Se över dina risker och bygga förtroende.

Bland det mest ohållbara som vi vet, är mannen, för det är oftast en man, i övre medelåldern, med lätt övervikt och illasittande kostym som med bred övertygelse hävdar att ”det här med hållbarhetsfrågor är väl inte så svårt, jag slänger mitt bananskal i komposten och det har jag gjort länge. Vad är det att tjata om!?

Ja, ni kan ju själv tänka er hur framtiden kommer att se ut för det bolaget… Lika illa, om än kanske värre, är när vi finner en sådan inställning bland styrelserepresentanter. Det värsta att det finns alldeles för många av dessa ”ohållbara gubbar” i bolagens styrelser i dag. Det vill vi ändra på! Med ökad kunskap och insikt i vad hållbarhetsfrågor egentligen handlar så skulle det snabbt bli ett bättre ”klimat” hos många bolag. Men det gäller att få med sig styrelsen på banan, det räcker inte enbart med en övertygad vd.

Det är så klart en stor utmaning att ligga i framkant och att våga hålla sig till sin kurs. Det kommer alltid någon ”förstå-sig-påare” med en massa åsikter och som säger ”…det där är inte bra, så har vi aldrig gjort. Det där kan du glömma!”.  Det handlar om styrkan och tron på framtiden och att du/jag kan göra skillnad! Vi säger som Jonatan i Bröderna Lejonhjärta; ”Det finns saker som man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort”.

Hållbarhetsarbete ska göras enkelt – enkelt att förstå och enkelt att kommunicera. Vi rekommenderar att ni lyssnar till Stina, Klortanten, Billinger, fd hållbarhetschef på SSP, numera planeringschef på näringsdepartementet. Hon är just en sådan som tar ner hållbarhetsfrågorna på bordet och pratar om ämnet på ett enkelt och lättförståeligt sätt. Tillsammans med Kjell Eriksson tar hon hjälp av kända och okända kompisar för att hitta svaren på vår tids svåra frågor om miljö och en hållbar livsstil i podden ”Kjell och Klortanten”. Läs vidare på www.kjellochklortanten.se.

Det här blogginlägget är skrivet av Emma-Helena Fredriksson och Irene Sivertsson som arbetar med hållbarhetsfrågor och tror på kvalitet och långsiktiga relationer. De guidar dig gärna vidare i hållbarhetsdjungeln.

Skrivet av Sofia Emthén

Sofia Emthén ansvarar för kommunikation och PR på Idea2Innovation. Med norrländskt lugn och bred bakgrund inom kommunikationsområdet, från såväl det privata näringslivet som offentlig sektor, styr hon oss rätt i budskapsdjungeln. När hon inte filar på kommunikationsstrategier, uppslag till debattartiklar eller pumpar ut budskap om det fantastiska med medarbetardriven innovation hittar du henne på en fjälltopp med pjäxor eller kängor på fötterna.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]