Erik Valvring: Bra och genomtänkta frågor har en fantastisk effekt på idéskapandet

23 januari, 2015 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg

Jämför t.ex. frågeställningen Hur kan vi öka försäljningen? med frågeställningen Hur kan vi agera på ett helt nytt sätt för att slå vårt försäljningsrekord på x miljoner kronor? Bra och genomtänkta frågor som bjuder in till att generera idéer har en fantastisk effekt på idéskapandet.

Den andra frågeställningen är mer utmanande, bjuder in till att göra något på ett nytt sätt och tar dessutom spjärn mot något konkret. Bra mekanismer för att skapa intresse och delaktighet i idékampanjer.

Många gånger när vi på Realize AB jobbar med att ta fram frågeställningar för att nå nytänkande hos kunder så kan kunden inte skilja på att vara seriös och på att ha en frågeställning som i sig bjuder in till att vara kreativ. D.v.s. en frågeställning som får folk att vilja komma med idéer.

Jag kommer ihåg en gång när vi hade en kund som ville ta fram nya produktidéer och dessutom redan verkade ha bestämt sig för vilka idéer de trodde skulle vara bra idéer(!). Vi sa då att som uppstart på den kreativa workshoppen så är vi kreativa kring något helt annat än deras egna produkter. Sen bad vi dem hitta nya idéer för att utveckla en helt ny kundvagn. Alla tyckte det var en kul men lite oseriös övning och hade inga tveksamheter att komma med udda idéer.

Efter att ha kört ett antal kreativa verktyg med mycket skratt och hög ljudvolym på tre olika frågeställningar var alla supernöjda med sina idéer. De var nöjda med hur de verkligen hade tänkt utanför boxen och kommit upp med oväntade idéer till en kundvagn. Då vände vi på steken och sa att nu byter vi kundvagnen mot er produkt och ser vilka idéer som fungerar!

Några idéer passade såklart inte, men förvånansvärt många kunde ”mappas om” till deras produkt. Slutresultatet blev 5 helt nya koncept som inte alls var vad de förväntat sig och som alla tyckte var värda att gå vidare med i deras produktutveckling. 

Slutsats: Även om du är seriös med resultatet behöver du inte vara seriös på vägen dit. I alla fall inte om du vill ha delaktighet och många idéer. Då är mitt bästa tips att blanda upp alla seriösa och viktiga frågor, med några kul frågor som skapar ”snackisar”. Den här metoden fungerar både för traditionellt idéskapande och för idéskapande på digitala plattformar.

Här är några exempel på annorlunda frågeställningar till hela personalen:

  • Hur kan vi busa med VD på dennes födelsedag?
  • Vilken är den konstigaste grejen vi kan ställa i fikarummet?
  • Vad kan man ha vår produkt till om man har den till nåt annat än det är tänkt?
  • Vilket tema kan vi ha för klädsel nästa fredagen den 13:e?
  • Vilken är den konstigaste tävling vi kan anordna på jobb?

Glöm inte att sätta upp kriterier för utvärdering och att lämna feedback på alla idéer, även de mindre seriösa. Det är ett utmärkt tillfälle att också lära deltagaren hur processen går till från första idé till konkret koncept.

Om jag känner dig rätt som läser detta har du redan börjat komma på några idéer till frågorna ovan och sitter och skrattar för dig själv. Ett gott tecken … eller?

/Erik Valvring, Realize AB

Realize AB är partner till oss på Idea2Innovation och har arbetat i 16 år med innovation och utbildat tusentals personer i kreativa verktyg, samt fler än hundra personer i att leda kreativa processer, dvs hur man tar fram frågeställningar, leder kreativa workshops och utvärderar nya idéer. Vill du ha hjälp med att ta fram idékampanjer, ha ett bollplank i er innovationsprocess eller köra en resultatfokuserad workshop? Tveka då inte att ta kontakt med Realize AB.

Image courtesy of Kromkrathog / FreeDigitalPhotos.net

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]