Finns det en rak linje mellan inflytande, kreativitet och lönsamhet?

31 oktober, 2013 | Inga kommentarer | Skrivet av Joel Lundberg | Publicerat i Blogginlägg

Jag läste i september en intressant debattartikel skriven av Lars Forseth, VD på ManpowerGroup och Mats Lindgren, VD på Kairos Future. Artikeln tituleras ”Släpp fram kreativiteten – öka lönsamheten” och handlar om hur man som chef kan öka såväl lönsamheten som det innovativa klimatet på sin arbetsplats genom att öka de anställdas inflytande och möjligheter till påverkan. Detta rimmar väl med våra värderingar på i2i och det som vi försöker hjälpa andra att åstadkomma. Låt oss dyka lite djupare ner i ämnet och se vad vi hittar.

Forskning och undersökningar stödjer teorin
I artikeln nämns forskning redovisad av SvD Brännpunkt som säger att de anställdas möjlighet till påverkan och utveckling är direkt kopplat till produktiviteten på arbetsplatsen. Vidare antyder den att dåliga resultat och sämre arbetsmiljö ofta blir resultatet om man försöker öka produktiviteten med andra medel, till exempel högre krav och noggrannare styrning. Det övergripande rådet för ökad produktivitet och genom det även ökad lönsamhet, var just ökat inflytande över arbetssituationen för de anställda.

Att få ett ökat inflytande ställer vissa krav på kreativitet hos de anställda för att kunna påverka och komma med genomslagskraftiga idéer kring olika förbättringsområden. I artikeln presenteras resultat från Manpower Work Life, Sveriges största arbetslivspanel, som pekar ut tre stycken faktorer som är mycket viktiga för att främja kreativitet på arbetsplatsen:

  • Medarbetare erkänns och uppmärksammas
  • Det är möjligt att driva egna förslag vidare
  • Det finns bra system för att ta tillvara på medarbetares idéer

Artikelförfattarna bjuder i samband med detta på en mycket insiktsfull notering som jag väljer att tolka som: Det räcker inte med att rekrytera teoretisk kompetens – man måste ge människor möjlighet att utnyttja sin fulla potential. Ledarskapsaspekten kring detta behandlas även i korthet i artikeln. Undersökningar visar att de ledare och chefer som förstår att kopplingen mellan arbetssätt och metoder som stödjer inflytande, kreativitet och ett innovativt arbetsklimat i sin tur leder till ökad lönsamhet på sikt.

Vad tar vi med oss av detta?
Vi på i2i har ganska länge vetat om den enorma potential som finns i att involvera och engagera sina medarbetare och anställda för att tillsammans tackla utmaningar och jobba med utveckling. Vi känner strömningar i världen omkring oss som säger att många andra börjar förstå den också, vilket gläder oss enormt. Allt börjar med förtroende. Om man ger medarbetare förtroendet att bidra och påverka så stimulerar man deras kreativitet. Ger man dem dessutom ett syfte som  triggar deras intressen stimulerar man deras passion. Ger man dem slutligen inblick i målen och flexibilitet att sträva efter dem kommer de att driva företagets innovation och lönsamhet. Så ja, det finns i min mening en rak linje. Men den börjar och slutar med människor.

Image at the top courtesy of stockimages, www.freedigitalphotos.net.

Skrivet av Joel Lundberg

Jakob Lindvall är medgrundare, delägare samt vd på Idea2Innovation. Jakob är en av landets ledande specialister med avseende på innovationsprocesser och innovationssystem. Idag anlitas Jakob flitigt som expert och konsult runt om i Sveriges regionala innovationssystem. Jakob är duktig på att entusiasmera och engagera sin omgivning och oftast är det i skidbacken, cykelleden eller på windsurfingbrädan som han får sin inspiration. Jakob är bosatt i Åre.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]