Gör som Axel Johnson-koncernen, engagera dina medarbetare!

2 december, 2015 | Inga kommentarer | Skrivet av Åse Angland Lindvall | Publicerat i Blogginlägg

Jag har ett julklappstips. Alla företagsledningar borde ge sina anställda möjligheten att engagera sig i företagets utveckling i julklapp. Många är de som önskar att de fick vara mer engagerade och kreativa i sitt arbete och också kunna följa processen och se resultaten.

I mina ögon är det ingen skillnad om jag är sjuksköterska eller om jag jobbar inom logistik på ett stort börsnoterat bolag. Det handlar om att få vara en del i utvecklingen och få en möjlighet att vara med och påverka. Det finns fakta som pekar på att människor som känner att de har en möjlighet att påverka sitt arbete och sin framtid i lägre andel drabbas av stress och en känsla av maktlöshet.

Bolag som idag tar steget att involvera och engagera sina medarbetare gör ett ställningstagande och visar på en insikt om att alla medarbetares idéer är värdefulla. Några exempel på bolag som redan gör det kan du se här.

Employer Branding

Employer Branding är ett ett annat ord för att bli en attraktiv arbetsgivare. Idag har jag suttit och läst en bilaga från Universum, som kom med Dagens Industri. Ribirken löd: ”Möt 59 arbetsgivare med fokus på framtidens talanger”. Intressant. Verkligen. Men vad GÖR de för att leva upp till löften som ”vi lockar med utveckling och intressanta tjänster”, ”medarbetare hos oss utvecklas tillsammans” och ”våra medarbetare bygger morgondagens samhälle”.

Vi jobbar med ett stort svenskt koncernbolag som verkligen förtjänar att lyftas fram när det gäller att engagera sina medarbetare, ha modet att släppa handbromsen, nyttja modern teknik och sen verkligen få ”tummen ur” och visa resultat för sina anställda.  Axel Johnson-koncernen. Faktum är att Axfood faktiskt är vinnare av Årets hederspris inom Employer Branding i den där bilagan jag just läst. Jag kan förstå det.

Axel Johnsons Innovation Jam

Vi fick ett telefonsamtal från ledningen på Axel Johnson där de sa:

Vi vill att våra medarbetare får vara med och påverka den framtida tillväxten av våra egna bolag och hela koncernens framtid”.

Det blev början på upplägget med Axlab, Axel Johnsons innovationsplattform byggt på vårt Wide Ideas. Kick-starten blev en Innovation Jam på 48 timmar nu i oktober. Det blev inte vilken Innovation Jam som helst. Väl planerat, mycket energi och ett fokus på Axlab innovationsprogram gjorde de 48 timmarna till en succé.

axlab
Några dagar innan vi skulle öppna upp för 20 000 anställda på 1000 arbetsplatser kom det en del nervösa frågor om vad vi trodde om engagemanget, får vi in idéer och tänk om ingen uppmärksammar Axlab? Helt onödigt visade det sig när nära 1200 personer loggade in i Wide Ideas och lämnade närmare 900 idéer och presterade 6000 interaktioner. Det mest spännande var att därefter fick ett antal chefer prioritera och välja ut idéer för att efter något dygn ha 10 idéer som skulle gå vidare till Draknästet. Här kan ni se en inspirerande film om just Draknästet och när medarbetarna fick komma och presentera sina idéer.

När man som arbetsgivare tar steget att verkligen involvera sina medarbetare kommer man få resultat och krafter som man aldrig hade kunnat räkna med. I just det här caset konstaterade man att det var ett av de mest lyckade interna kommunikationsprojekten på flera år. Man fick också otroligt mycket idéer på varandras bolag eller som en person sa:

Det hade ju inte varit möjligt att på ett strategimöte med Filippa K bjuda in personer från exempelvis Mekonomen på det här enkla och effektiva sättet. Här får vi idéer från medarbetare som både bygger de bolag de jobbar på men också andra bolag i koncernen”.

Här kan ni läsa en sammanfattning av kundcaset Axlab. Kanske är det dags för dig att år 2016 både våga men också göra allvar av att prata idéer, innovation och engagerade medarbetare.

Till sist, ett statement som får avsluta från Robert Hård, ansvarig för HR, juridik och miljö på Meca – en del av Mekonomen:

Alla idéer är lika värdefulla, oavsett vem som är avsändare. Även om ett företag är framgångsrikt idag, så innebär inte det att företaget uteslutande kan leva på gamla meriter. Utan utveckling av nya affärsidéer så finns det risk att någon annan, förr eller senare, konkurrerar ut företaget.”

Hoho – och maila mig gärna på ase@getwideideas.se om du vill prata vidare om det jag tycker bör vara årets företagsjulklapp.

Skrivet av Åse Angland Lindvall

Åse Angland Lindvall är medgrundare, delägare samt sälj- och affärsutvecklingsansvarig på Idea2Innovation. Åses spetskompetens ligger i en mycket god förmåga att snabbt sätta sig in i kundernas utmaningar och förutsättningar för att skapa bästa möjliga effekter och resultat av Wide Ideas. Åse har också en talang för affärs- och verksamhetsutveckling och jobbar med att utveckla företag och organisationer som vill generera ökad innovationskraft och kreativ förnyelse. Åse är bosatt i Åre och tillbringar gärna sin fritid i bergen med antingen skidorna eller cykeln.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]