Helena Nordström: Öppenhet – den vinnande vägen för platsmarknadsförare

25 september, 2014 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg

Ett platsvarumärke ägs av de som bor och verkar på platsen gemensamt. Därför är öppenhet en förutsättning för att lyckas som platsmarknadsförare.

Allt fler satsar allt mer på att marknadsföra sin plats för att generera besökare, invånare, etableringar och investeringar. Anledningen är att tillväxt är en förutsättning för att som plats kunna erbjuda god service och nödvändiga samhällsfunktioner. Alla platser behöver tillväxt för att må bra på lång sikt.

Det är spännande att följa kommuners och regioners arbete med att kraftsamla invånare och företag i arbetet med att marknadsföra sin plats. Det är också imponerande att följa de platser som verkligen lyckas skapa engagemang och får invånare och organisationer att investera både tid och pengar i att vara en del av platsmarknadsföringen.

Kraftsamlarna är vinnarna
Kraftsamlingen och engagemanget från många aktörer är förmodligen det som är mest krävande och som innebär flest utmaningar för de som driver platsmarknadsföringsabetet (ofta ett destinations- eller marknadsbolag) – att få vitt skilda aktörer att dra åt samma håll och lyfta blicken bortom sin egen dagliga business. De som lägger energi på att kraftsamla många aktörer på konkreta sätt är dock de som kommer lyckas bäst i kriget om talangerna, investeringarna, evenemangen och turisterna.

I min värld kommer öppenhet och samarbete alltid att vara den vinnande vägen. På http://placebrander.se/blogg hittar du några goda exempel på öppen och invånardriven platsmarknadsföring och platsutveckling.

Helena Nordström
Grundare, Placebrander

Detta blogginlägg är skrivet av Helena Nordström, tidigare marknadschef på Destination Jönköping med uppdraget att stärka varumärket Jönköping. Nu driver hon företaget Placebrander och eventet Placebrander’s day.

Vill du veta mer kring hur du kan skapa öppenhet i din verksamhet? Kontakta oss!

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]