Kom igång med ditt innovationsarbete, del 3: Flytta in i WIDE

23 april, 2014 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg

Det här är del 3 av 6 i en serie där vi fördjupar våra sex kom-igång-steg till hur man systematiskt kan arbeta med företagskultur, engagemang, dialog och utveckling. Våra steg följer en idéhanteringsprocess som har sin utgångspunkt i att alla individer vill vara delaktiga med idéer och förbättringar.

Med målen på plats och nyckelpersonerna identifierade är det nu dags att flytta in innovationsarbetet i WIDE för att få stöd rent praktiskt.

Sju enkla tips på hur du snabbt är igång!

1)   Du får snabbare resultat genom att tydligt identifiera områden och utmaningar. Framgångsrecept när det gäller att få in kvalitativa idéer är att beskriva exempelvis utmaningar och problemområden och fråga efter idéer tillsammans med en ”öppen” process för kontinuerliga idéer som rör utveckling av verksamheten.

2)   Vem är målgruppen? Var och av vem vill du få in idéer? Bestäm på vilket sätt ni ska nyttja WIDE. Ska det vara för att samla in idéer och förbättringsförslag kring något specifikt område internt? Ska det vara för att knyta ihop flera aktörer i ett projekt? Vill du lyssna på din kund och ta in omvärldsfaktorer?

3)   Hur vill ni hantera de idéer som kommer in? Besluta er för hur idéerna ska vara formulerade och hur ni vill inspirera idémakare till att beskriva sin idé. Hur skapas ett värde i idébanken för företaget? Den här punkten är avhängig på hur WIDE ska anpassas och konfigureras. Vi hjälper er för att få fram bästa möjliga uppsättning. Titta även på och besluta kring vem ska ha vilken behörighetsnivå? Vem ansvarar för beslut, uppföljning och feedback?

4)   Snabbare beslut, högre kvalitet och en enhetlig process uppnår ni när ni utvärderar idéerna i utvärderingsmodulen som finns i WIDE. Ni väljer själva vilka frågor som skall ställas till varje idé för att kunna ta beslut om ”go or no go”. Här säkerställer ni att idén uppfyller alla era krav för att genomföras.

5)   Gör en aktivitetsplan som innehåller riktlinjer för hur beslutsfattarna ska arbeta. Vem har ansvar för vad? Hur snabbt ska en idé bedömas? På vilka grunder ska en idé bedömas? Ska vi ha gemensamma beslutsmöten?

6)    Gör en kommunikationsplan över hur det nya arbetssättet ska kommuniceras till berörda parter. Hur skapar ni SMART* idéhantering på ert företag eller organisation? Genom WIDE finns alla möjligheter och förutsättningar att jobba Socialt, Mätbart, Aktivt, Roligt och Transparant!

7)   Genomför aktiviteter i kommunikationsplanen och arbetet är igång!

Med ovan punkter genomförda och förankrade i organisationen har du alla förutsättningar för att på ett snabbt, smidigt och engagerande sätt flytta in i WIDE. Men innan vi avslutar det här inlägget vill jag passa på att skicka med några ”tänk på” punkter:

  • Att komma in som ny användare i WIDE första gången ska vara roligt och inspirerande. Se till att det finns några idéer, kommentarer och gilla-markeringar publicerade innan ni släpper in den stora massan av användare. Ser man att någon annan har lämnat en idé så vågar jag också göra det.
  • Se till att de personer som är utsedda till beslutsfattare i WIDE är lika engagerade som ni vill att användarna ska vara.
  • Beslut, kommentarer och tumme upp från personer med ledande befattning är oftast tillräcklig ”belöning” för att användarna ska vilja fortsätta att engagera sig.
  • Utnyttja det kundunika utrymmet i WIDE för att kommunicera senaste nytt, vem som är kontaktperson för eventuella fråga samt ge lite tips till användaren.

Hoppas att dessa punkter hjälper dig att komma igång med arbetet i WIDE ordentligt. Känner du att ni behöver stöttning med flytten in i WIDE så hjälper vi gärna till själva eller ser till att matcha ihop ert företag med någon av våra certifierade partners.

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]