Metoden Öppen innovation skapade världens bästa offpist-skida

26 februari, 2014 | Inga kommentarer | Skrivet av Åse Angland Lindvall | Publicerat i Blogginlägg

ISPO, världens största sportmässa, utser varje år de bästa nya sportprodukterna inom olika områden. I kategorin offpist-skidor vann svenska skidmärket Extrem, med sin modell ”Opinion”, guld som bästa produkt bland alla skidmärken i världen. Vinnarskidan är framtagen genom öppen innovation – något som vi på Idea2Innovation ju som bekant brinner för.

Detta gör mig så glad! Man kan verkligen ta fram precis vad som helst genomöppen innovation. Det är inte vad man utvecklar som är det speciella, utan metoden, förmågan att strukturerat och systematiskt involvera och engagera människor för att få nya resultat.

Metoden öppen innovation
Men hur gjorde då Extrem och Åre Skidfabrik när man tog fram den här skidan? I deras pressmeddelande om ISPO-vinsten skriver man såhär:

Extrem Opinion är en friåkningsskida unikt framtagen genom öppen innovation och så kallad ”community-development”. Skidan har utvecklats av forummedlemmarna på skidsajten Freeride.se, där alla som ville, gavs möjlighet att tycka till om hur den ultimata och moderna friåkningsskidan skulle se ut. Forumtråden blev snabbt en av de största produkttrådarna någonsin och efter ett års utveckling och mängder med prototyper, byggdes till slut den nuvarande versionen. Skidan har redan fått stor uppmärksamhet, både kommersiellt och ur ett innovativt perspektiv. Bland annat utsågs Opinion nyligen till en av tre finalister i innovationskategorin i den svenska sportbranschens ’Gear of the Year’.

FB_slide_ISPO_Awards-300x300

 

Öppen innovation är ett samlingsbegrepp för att utbyta och utveckla idéer tillsammans med människor utanför den egna organisationen. Det kan till exempel handla om kunder, återförsäljare, leverantörer, branschkollegor eller andra intressenter. Målet är helt enkelt att skapa mer nytta och näring medan arbetssätt och äganderätt kan variera från projekt till projekt.

Kräver mod och en plan
Att Åre Skidfabrik vinner pris med sin skida Extrem Opinion är otroligt roligt, och jag är stolt att kunna säga att vi delar hemby med dem. Det handlar om ett mindre, entreprenörsdrivet företag som jobbar med en konsumentprodukt som här vågar ta steget att jobba med öppen innovation. Det är läskigt att gå utanför den egna organisationen, det kräver en plan med ett genomförande och ett tänkt arbetssätt. Allt det där hade skidfabriken koll på och det gav ett fantastiskt resultat i form av en helt ny skida, skapad av de i framtiden tänkta kunderna. Kan ni tänka er ett bättre sätt att involvera och skapa en relation till era intressenter?

Vi på Idea2Innovation hjälper varje dag våra kunder att involvera människor i sin produkt- och tjänsteutveckling. Det är en ynnest och en otrolig inspirationskälla att varje dag få följa processer liknande denna.

Och till dig som är nyfiken på skidan – kika in här i bloggen nästa vecka, då kommer du inte bara ges chansen att vinna ett par Extrem Opinion utan samtidigt också få möjligheten att delta i en öppen innovationsprocess kring ett snarlikt ämne…

Skrivet av Åse Angland Lindvall

Åse Angland Lindvall är medgrundare, delägare samt sälj- och affärsutvecklingsansvarig på Idea2Innovation. Åses spetskompetens ligger i en mycket god förmåga att snabbt sätta sig in i kundernas utmaningar och förutsättningar för att skapa bästa möjliga effekter och resultat av Wide Ideas. Åse har också en talang för affärs- och verksamhetsutveckling och jobbar med att utveckla företag och organisationer som vill generera ökad innovationskraft och kreativ förnyelse. Åse är bosatt i Åre och tillbringar gärna sin fritid i bergen med antingen skidorna eller cykeln.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]