Ökad samverkan och kreativitet är nyckeln till förbättrat innovationsklimat och konkurrenskraft

27 juni, 2012 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg

I Sverige är vi överlag duktiga på att skapa innovationsklimat i våra företag men också hitta sätt för att stärka vår konkurrenskraft. Annie Lööf och Charlotte Brogren har skrivit en bra debattartikel i Dagens Industri där budskapet är att vi måste förnya svensk forskning och innovation i ännu högre utsträckning. De senaste åren har Sveriges företag minskat sina investeringar i forskning och utveckling. Detta trots att vi har en tradition av bra samverkan och ömsesidigt utbyte mellan forskning inom akademin och forskning och utveckling i landets större företag.

Annie Lööf och Charlotte Brogren hävdar att vi måste låta samhällsutmaningarna som klimatförändring och åldrande driva på utvecklingen och att nyckeln fortfarande ligger i en ökad samverkan mellan olika forskare, branscher och företag.

Mernosh Saatchi, vd för kommunikationsföretaget Humblestorm, är en annan debattör som hävdar att det är kreativitet och differentiering som blir våra unika säljargument. Hon menar att det är dags att främja fritänkande, mod och kreativ förmåga i hela samhället.

”Inom allt fler branscher inser man att kreativitet är lönsamt för alla och därtill avgörande i skapandet av nya innovationer och affärsidéer”.
Mernosh Saatchi, Debatt, DI, 3 maj 2012

Regeringens fortsatta satsning på de strategiska forskningsområdena och en insikt att kreativitet är lönsamt för alla är viktigt. Vi anser att det faktiskt är avgörande i skapandet av nya innovationer och affärsidéer. Här ser vi en stor potential i Sverige att få våra företag att utveckla sitt innovationsklimat och öka sin konkurrenskraft ännu mer. Kanske kan vi bli bäst i världen på att ta tillvara alla människors idéer för att skapa nya affärsmöjligheter?

/Carolina

Etiketter:

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]