Ralph ger svar på tal – om att involvera medarbetarna i idéutvecklingen

21 april, 2016 | Inga kommentarer | Skrivet av Ralph Lindahl | Publicerat i Blogginlägg

Alla håller med om vikten av att involvera medarbetare och öka engagemanget. Alla håller med om att en av de största utmaningarna nu och i framtiden är att behålla och attrahera kompetens. Alla håller med om att medarbetarna sitter inne på de bästa idéerna och lösningarna. Alla håller med om att genom att kombinera olika kompetenser och tankar så förädlas idéer.

Vad är det då som gör att vissa organisationer tvekar kring att införa ett strukturerat sätt för att just involvera medarbetarna och ta tillvara på deras idéer?

I mitt jobb med kundrelationer och sälj möter jag många företag varje vecka. Vi diskuterar deras verksamhet och utmaningar och efter att ha presenterat Wide Ideas och vad vår applikation kan hjälpa till med så kan jag få som motargument;

  • ”Tänk om vi får in för mycket idéer?”
  • ”Tänk om vi inte får in några idéer?”
  • ”Vem skall hinna ta hand om dem?”
  • ”Vi måste omorganisera klart först eller sätta processen!”
  • ”Vi har massor av idéer – vi vet inte hur vi skall välja ut rätt?”
  • ”Det svåra är att alla förväntar sig återkoppling/svar…”

Låt mig nu ge lite svar på tal;

  • Att ”få in för mycket idéer” kan självfallet upplevas som ett problem. Men det är just därför Wide Ideas finns med sina smarta funktioner för urval och beslut. Wide Ideas stöttar, guidar och ger er verktygen som behövs för att hantera en stor mängd idéer och hitta de som faktiskt gör skillnad. Dessutom visar ”för mycket idéer” på ett enormt engagemang och vilja att medverka i företagets utveckling. Och det är den bästa måttstocken på ett innovativt företagsklimat, inte sant?
  • ”För lite idéer”. Ja, kanske tror medarbetarna att ledningen inte lyssnar/bryr sig? Se till att skapa tillit till att ni som företag verkligen bryr er och vill ha in idéer. Kommunikationen och upplägget ut mot medarbetarna är A och O. Kanske kan en innovationstävling vara ett sätt att starta igång kreativiteten?
  • ”Hinner inte”. Om man inte hinner ta vara på idéer som kan öka lönsamheten, förbättra arbetssätt, skapa inspiration och arbetsglädje, då har man nog andra problem… (Och dessa kanske medarbetarna också kan lösa!) Det handlar om att skapa enkla rutiner och arbetssätt så att inte goda idéer blir en belastning, utan en tillgång. Wide Ideas gör jobbet enklare, roligare och snabbare.
  • ”Vi måste omorganisera först”. När människor byter arbetsuppgifter, avdelningar eller liknande så uppstår alltid idéer kring förändringen. Således är det perfekt att jobba med Wide Ideas under just en omorganisation, det skapas bättre och snabbare förankring av beslut och omorganisationen tenderar att bli ännu bättre. Dessutom skapas en känsla av att vi gör det här tillsammans – alla medarbetare får vara med och påverka. Det minskar risken för negativitet och motsättningar.
  • ”Vi har redan massor av idéer” – i listor, på lappar, i skrivbordslådor, i huvudet…Perfekt, då gäller det att ju bara att välja ut de bästa idéerna. Genom att få in idéerna i Wide Ideas så kan ni med dess unika beslutsstöd med visuella verktyg och artificiell intelligens få fram ett riktigt bra beslutsunderlag.
  • ”Alla förväntar sig återkoppling”. Ja, men det behöver inte komma från en enda person. Det viktiga är att man vet att idén inte försvinner i ”Bermudatriangeln” utan att någon sett den. Kommentarer och gilla från andra medarbetare är ibland viktigare än återkoppling från ledningen. Dessutom har Wide Ideas strukturen och processen för att kunna dela upp idéflödet mellan olika affärsområden, ansvarsområden eller liknande.

Jag vet faktiskt inte någon organisation som inte har tjänat såväl medarbetarengagemang som pengar på att strukturera sin idéhantering, gör du?

(Har du andra motargument så kom igen – jag älskar att argumentera!)

Skrivet av Ralph Lindahl

Ralph Lindahl arbetar med affärsutveckling och sälj på Idea2Innovation. Ralph har bred och gedigen kunskap kring företagsutveckling, förändringsprocesser, marknadsföring och affärsutvecklingsprojekt, vilket kommer väl till pass när han skräddarsyr affärsupplägg för våra kunder. Ralph är en gó Göteborgare med stor passion för segling, löpning, resor, god öl och skidåkning. Ralphs motto; ”trägen skall vinna” gäller vid såväl affärer som på löprundan!

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]