Sociala medier är mycket mer än skvaller på Facebook

15 februari, 2013 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg
McKinsey släppte för ett tag sedan rapporten The social economy: Unlocking value and productivity through social technologies. Den är ett ambitiöst försök att sätta värde på den enorma potential som finns att realisera för företag genom att nyttja sociala medier på ett smart och aktivt sätt. Som vanligt med prognoser så lär vi kunna vara säkra på att siffrorna inte stämmer, men helt klart går vi in i en ny era, där vinnarna är de som förmår ta till sig de nya möjligheterna som tekniken runt sociala medier skapar.

 

Rapporten pekar ut ett område som än så länge är lite i skymundan, men som om några år säkerligen kommer att vara den dominerande logiken för stora företag och organisationer – nämligen användandet av logiken från sociala medier i intern kommunikation. Ibland kallas detta för Enterprise 2.0. Min personliga tro är att alla verksamhetsstödjande system i framtiden på ett eller annat sätt kommer bygga på samma logik som dagens sociala medier. Det betyder användaren i centrum och kollektiv tillgång och utveckling av användargenererad information. Och här är de  möjliga effektivitetsvinsterna enorma!

 

Exempel som pekas ut i rapporten är möjligheten att utnyttja crowdsourcing för att hämta in kunskap och idéer till företagets utveckling av produkter och tjänster. Det mest intressanta området enligt rapporten är att användandet av system baserat på samma logik som sociala medier internt i företag har en enorm potential att öka produktiviteten för kunskapsarbetare. Det effektiviserar kommunikationen och samarbeten, reducerar hindren mellan funktionella ”silos” och gör det möjligt att ta in ytterligare kunskap och kompetens utifrån.

 

WIDE ligger således helt rätt i tiden – det bygger på samma logik som sociala medier och stödjer ledning, medarbetare och samarbetspartners i det gemensamma arbetet med att förbättra och utveckla verksamheten.

 

/Jakob

Etiketter:

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]