Sociala medier som internt produktivitetsverktyg

6 mars, 2013 | 1 kommentar | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg

I en rapport från McKinsey 2012 (The social economy: Unlocking value and productivity through social technologies. McKinsey, Juli 2012) konstateras att det finns en enorm potential att realisera i besparingar, effektivitetsökningar och nyskapande för företag som applicerar interna applikationer baserade på teknik från sociala medier. Siffrorna för den totala potentialen är gigantiska 1,3 trillioner dollar, dvs drygt 6 trillioner kronor (6 000 000 000 000 sek). Exaktheten i denna uppskattning behöver nog en nypa salt, men helt klart är att det finns mycket att vinna på att förbättra den interna kommunikationen och skapa dialog i dagens organisationer.

I en artikel publicerad i Forbes beskrivs några olika perspektiv på hur sociala medier kommer att förändra det interna kommunikationslandskapet. Det är uppenbart att applikationer för intern kommunikation á la sociala medier är att betrakta som produktivitetsverktyg. Vi ser redan hur HR-avdelningar använder sociala medier för att få kontakt med arbetssökande och effektivisera ansökningsprocessen. Säljteam kan använda den här typen av verktyg för att generera leads och spåra kunder allteftersom de rör sig genom försäljningstratten. Forskning och utvecklingsteam kan brainstorma produktidéer och involvera hela företaget i detta arbeta och naturligtvis kan hela organisationen engageras i ständigt förbättringsarbete. 2013 är nog året då sociala medier gör intåg i företag och organisationers interna verksamhet på allvar, och därmed också godtas som seriöst affärsverktyg.

När vi ser responsen från våra kunder och diskuterar med dem hur vi ska utveckla WIDE vidare så får vi denna bild tydligt bekräftad. Det finns många nya spännande tillämpningar som kan utvecklas baserat på WIDE som plattform. Vi återkommer om det……

/Jakob

Etiketter:

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

  • Jag tror att utvecklingen för många företag redan har sprungit ifrån nyttjandet av ”sociala media” kopplade applikationer då man har ett allt ökande behov av att praktiskt få saker gjorda och inte att kommunicera. Detta gäller naturligtvis inte företag där kommunikation är huvudnäringen. I dagens överkommunicerande samhälle finns det för många möjligheter att kommunicera vilket stjäl tid och kraft. Att nyttja publika sociala media som facebook, twitter och liknande går till en viss del men att utveckal företagsspecifika applikationer i stället för att nyttja generiska är ofta kostsamt och resulterar i dåligt utformade system som blir försenade och skjuter högt över budgetens bog. Gammeldags kanske men epost är fortfarande väldigt praktiskt, privat och säker form av kommunikation (med kryptering även mer så). Skype och andra internetbaserade lösningar för telefoni, gruppsamtal, konferenser och video konferenser i mindre grupper står också högt på listan över användbara och praktiska lösningar som ej kräver mycket specialkunskap, utrustning eller investeringar. Unified messaging kan också vara till stor hjälp då man styr om olika informationsvägar och sammanställer dem och fokuserar interaktionen med dessa meddelanden via en applikation i stället för en mängd olika applikationer. Inget riktigt nytt har dykt upp på ett tag men jag håller med om att de sista åren har företag sakta men säkert börja få upp ögonen för hur sociala media kan ge dem en ny kontaktyta mot sina kunder och i vissa fall leverantörer. Men att omsätta detta till internt användande är en helt annan sak. Jag är dock helt för att konceptet att inte uppfinna hjulet en gång till så alla som lyckas ta något som finns, stuva om det och återanvända det på nya och produktiva sätt skall ha en eloge!

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]