Terje Andersson: Linjär utveckling eller kreativ innovationsprocess?

23 oktober, 2014 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg

De allra flesta företag och organisationer bedriver någon form av utvecklingsarbete drivet av viljan att förändra något. Men alltför många begränsar sig både vad det gäller innehåll och arbetssätt. Utveckling och till och med innovationer kan ske inom så många fler områden än bara produkter och tjänster. Arbetssättet är ofta linjärt där man tar sig från ett nuläge till ett önskat läge. Detta genom att bryta ner processen i olika steg med tillhörande avstämningar efter varje del, inte sällan inspirerad av olika Lean-verktyg och modeller. Det är inte fel, tvärtom! Genom att arbeta strukturerat kan man utveckla produkter, tjänster och arbetssätt som leder till ökade intäkter, kostnadsbesparingar och snabbare processer samt behov av mindre personal.

Men vad gör man då med de pengar man sparar och de resurser som frigörs? Ett alternativ är att skapa sin framtid, det som ska bära kostnaderna och generera vinsterna om 3-5 år. Då kan en kreativ innovationsprocess vara ett kraftfullt verktyg. En strukturerad och organiserad process som involverar fler än dem som arbetar på utvecklingsavdelningen, som tillåter kreativa idéer att komma fram och som kan leda till helt nya möjligheter som inte kommer fram i det linjära utvecklingsarbetet. Det enda som behövs är ett ledarskap som har modet och förmågan att se lite längre och att vilja lite mer.

Inom EU använder man sig av fyra nivåer när man bedömer länders innovationsförmåga:

  • Innovation Leaders – de som driver utvecklingen inom ett område och som andra tittar på och inspireras av.
  • Modest Innovators – de som bedriver viss innovationsverksamhet men som inte lyckas likas väl.
  • Innovation Followers – de som tittar på andra och försöker hänga på vad de gör.
  • Non Innovators – är de som inte har innovationer som en del i sin affärsmodell utan konkurrerar med andra medel.

Fråga dig själv om det sker någon utveckling i din bransch, hur stor del av dagens omsättning som kommer från de produkter och tjänster ni lanserat de senast 3 åren, hur stor del av dagens omsättning som finns kvar om 5 år och bestäm er för vad ni är och skulle vilja vara, enligt EUs definition av innovationsförmåga.

Mer om kreativa innovationsprocesser på Kompetensmässan
Kompetensmässan, den 11e november på SF Sergel i Stockholm, kommer jag att prata mycket mer om detta och gå på djupet kring hur din organisation kan jobba med en kreativ innovationsprocess för att bli eller förbli en innovationsledare inom er bransch. Kl 09.00-11.00 pågår mitt seminarium och direkt efter kommer Idea2Innovation att hålla en 30 minuters workshop om hur deras kunder med hjälp av molntjänsten WIDE engagerar människor för att skapa värde av idéer.  Tillsammans med Idea2Innovation kommer jag även att ha ett specialerbjudande till alla mässdeltagare där vi ger möjlighet att kickstarta en innovationsprocess under 30 dagar med hjälp av en uppstartsworkshop, molntjänsten WIDE Premium och ett uppföljningsmöte.

Hur gör du för att anmäla dig till mässan?
Skriv ut detta blogginlägg så gäller det som entrébiljett till mässan och till i2i:s workshop, eller kontakta i2i så ordnar de en mejlbiljett. Vill du gå på mitt eller något av mässans andra seminarier måste du boka detta på länken nedan. Ange koden Idea2Innovation när du bokar så får du 500 kr rabatt per seminarium och person. Bokar gör du direkt på http://www.kompetensgruppen.se/massor/kompetensmassan/anmalan/

Hoppas att se dig på plats den 11e, och att få se fler våga sig på kreativa innovationsprocesser i sitt dagliga arbete!

Hälsningar,
Terje

Det här blogginlägget är skrivet av Terje Andersson på Innovatörerna, som är en partner till oss på Idea2Innovation. 

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]