Träffa rätt i vad du gör för att attrahera talanger och behålla dina medarbetare!

18 november, 2014 | Inga kommentarer | Skrivet av Åse Angland Lindvall | Publicerat i Blogginlägg

Jag tror att flera företag och organisationer måste arbeta med och lägga upp en plan för hur de ska bli en attraktiv arbetsgivare (eller bibehålla sin status). Vem vill inte hamna på listan över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Jag vågar också påstå att om man inte funderar i de här banorna, då kan man få det svårt. Inte bara svårt att rekrytera utan även att behålla personal och det vet ju alla hur extremt kostsamt det är med hög personalomsättning. Fast egentligen är kanske inte själva kostnaden för rekrytering det dyra? Är det inte så att det dyra ligger i förlusten av en medarbetare som har lärt sig verksamheten, har idéer, förstår utmaningar och, alldeles säkert oavsett position, har något att bidra med. Nu kan man ju inte tvinga någon att vara kvar på ett jobb men vad kan man göra för att i alla fall uppmuntra och skapa rätt förutsättningar? I min värld finns det tre punkter:

Punkt 1 – Medarbetare vill känna sig engagerade och delaktiga!
De vill framför allt få en möjlighet att ha idéer och utvecklingsförslag på beslut som påverkar dem eller deras verksamhet. Gå till dig själv, det är klart att du vill delge dina idéer och tankar kring utveckling och förbättring (det räcker ju med att sitta på ett föräldramöte för att förstå det). Men vad innebär det i praktiken? Mycket troligen innebär det ett öppet förhållande till det som är stommen till idé- och innovationsledning – dialog och utveckling av varandras idéer där alla kan vara delaktiga.

Jag läste en bra bok, Engage av Karin och Seergio Volo, där de listar de sex viktigaste kännetecknen på ett ”Amazing Company”. Under ”Passion” beskriver de tydligt hur medarbetare som är engagerade är mer produktiva, kreativa och lojala. Skaffa en plats där medarbetarna tillåts dela och utveckla idéer och där kompetensöverföring kontinuerligt kan ske mellan olika medarbetare och avdelningar så skapar ni ett engagemang. Antingen gör ni det fysiskt som exempelvis ett idérum, listor, anslagstavla i fikarummet eller så gör ni det digitalt. Finns liksom inget mellanting. Tyvärr.

Punkt 2 – Medarbetare behöver information
Det här är inte heller en ”kioskvältare” men det finns inget som missas så mycket som att involvera och föra en dialog med medarbetare. Tänk så mycket energi och kraft som kan frigöras när medarbetare ser samma utmaningar och mål. Kan agera med idéer och utvecklingsförslag på olika kampanjer där företaget/organisationen måste utveckla verksamheten. Jag vågar påstå att medarbetare också blir mer effektiva om de får ta del av kollegors tankar och kunskaper om olika lösningar och frågor. Får jag ingen information om vad man gör inom företaget, vilka utmaningar vi står inför, vad man gör på andra avdelningar eller på andra orter – ja hur ska jag då kunna agera och vara delaktig? Antingen kan man jobba med envägskommunikation som intranät, mail, affischer i fikarummet eller så gör ni det digitalt. Igen, det finns inget mellanting. Tyvärr.

Punkt 3 – Man måste kunna lyckas
När jag var i tonåren tävlade jag i en sport. Hur enkelt som helst, den som tränade mest hade bäst förutsättningar för att vinna. Men eftersom det gällde alpint gällde det även att ha rätt förutsättningar (läs verktyg) för att vinna. Det räckte inte med att träna mest och tävla på gamla, kanske trasiga och inte passande skidor. Hade jag gjort det hade det skapat frustration och jag hade mycket troligt slutat ganska snabbt. Det här säger mycket om att medarbetare behöver de rätta förutsättningarna för att lyckas i sitt jobb. De behöver också verktyg för att klara av att nå sina mål och utmaningar. Idag förändras omvärlden snabbt och vi jobbar med helt andra krav på förändringstakt än tidigare. Vi måste engagera många för att förstå vad våra kunder vill ha i morgon.

Det är klart, man kan kalla mail ett verktyg men jag tror att man behöver kunna erbjuda något mer för att ha kvar talangerna. Igen, antingen kan man stanna kvar och tänka att ”det har gått så bra tidigare” och erbjuda Officepaketet som verktyg eller så tar man steget ut mot nya typer av plattformar och möjligheter att nå nya resultat. -Fjällström-451_bloggJag är nog ganska säker på att våra duktiga svenska tjejer i alpint inte skulle byta skidmärke för att skidorna var konstruerade ”som vi alltid gjort”, eller ”det här har fungerat bra tidigare” utan för att de kände att det fanns nya mål att nå med ny teknik och utveckling. Igen, det finns inget mellanting mellan att ha en stagnerad syn på möjligheter eller servera nya typer av verktyg för dina medarbetare. Tyvärr.

Slutklämmen får helt enkelt bli:  Ska medarbetarna ändå sluta så har ni i alla fall gjort allt för att få ta del av den kunskap och kompetens som den medarbetaren kunde bidra med. Ungefär som i sport, vi vet att våra favoriter och att våra ”svenska hopp” ska sluta, det är ingen överraskning men vi passar på att ta del av all deras kunskap, kompetens och framgångar när de är aktiva. Precis som vi borde göra med våra medarbetare också!

Maila mig så kommer jag skicka dig flera tips på hur du kan komma igång med ditt idé och innovationsarbete. Vem vet, jag kanske skickar med lite skidtips också!

Vad vill ni läsa om nästa gång? Skicka ett tweet till mig på @AseAngland och beskriv vad ni vill läsa om, kanske något som…
Hur skapar man hög produktivitet samtidigt som man skapar passion och engagemang?
eller
Hur kan man jobba för att skapa en kultur som inbjuder till mer kreativitet och innovation?

Foto: Nisse Schmidt och Image courtesy of bplanet / FreeDigitalPhotos.net

 

Skrivet av Åse Angland Lindvall

Åse Angland Lindvall är medgrundare, delägare samt sälj- och affärsutvecklingsansvarig på Idea2Innovation. Åses spetskompetens ligger i en mycket god förmåga att snabbt sätta sig in i kundernas utmaningar och förutsättningar för att skapa bästa möjliga effekter och resultat av Wide Ideas. Åse har också en talang för affärs- och verksamhetsutveckling och jobbar med att utveckla företag och organisationer som vill generera ökad innovationskraft och kreativ förnyelse. Åse är bosatt i Åre och tillbringar gärna sin fritid i bergen med antingen skidorna eller cykeln.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]