Tre punkter om varför digital plattform för idé- och innovationsledning skapar större framgång

7 september, 2017 | Inga kommentarer | Skrivet av Åse Angland Lindvall | Publicerat i Blogginlägg

1) Innovation händer inte av sig självt, det måste ledas aktivt och systematiskt

Menar man allvar med att öka sin innovationskapacitet och bli ett innovativt företag eller organisation behövs en systematisk process. Inget kommer organiseras, hanteras eller hända av sig själv, helt naturligt då inga andra arbetssätt, metoder, processer eller aktiviteter (tyvärr) brukar organisera sig själva heller. De kunder vi har som lyckas allra bäst är de kunder som har 1) ett inkluderande ledarskap, 2) organisatorisk kraft och 3) använder ett Idea Managment system för att öka sin produktivitet. Trean, att använda ett Idea Management System är det verktyg du behöver för att lyckas att stärka det inkluderande ledarskapet och få fram resultat att följa upp för att skapa organisatorisk kraft. Genom att arbeta digitalt kan man effektivt söka, generera, utveckla, utvärdera, välja, implementera, sprida och lära av ett stort antal idéer från alla i organisationen och göra detta aktivt, varje dag, året runt.

Jag har lärt mig att idéer och möjligheter att driva kampanjer för att få in idéer och insikter är den viktigaste delen i innovationsprocessen. Men utan ett verktyg för att hantera den värdefulla informationen, kompetensen och den mänskliga resursen som bidrar kommer det bli svårt att prioritera innovationsinsatser och kanalisera innovationsaktiviteter.

2) Medarbetarna är redan digitala – låt deras arbetsverktyg också vara det

I dag är den digitala arbetsmiljön helt självklar på de flesta arbetsplatser. Det är därigenom vi kommunicerar, driver vårt arbete och får vår stimulans. Idag behöver organisationer som vill hänga på, vara en attraktiv arbetsgivare och öka förutsättningarna för talanger att stanna kvar anpassa sig till sin digitala personal. För att hänga med i behoven hos detta växande segment av arbetstagare måste organisationer snabbt skapa digitala möjligheter för anställda att vara delaktiga, samarbeta oberoende av tid och plats samt hitta vägar för team att interagera med varandra kring exempelvis idéer.

Jag har lärt mig att genom att be våra medarbetare att vara tänkare och innovatörer förbättrar vi inflytande, delaktighet och organisatoriskt engagemang. Genom att göra idéer, interaktioner och utveckling synligt och tillgängligt skapar vi ett utrymme för kontinuerligt lärande och kompetensutveckling. Som extra bonus blir våra medarbetare dessutom kontinuerligt uppdaterade på utmaningar, idéer som florerar, insikter och olika förslag på lösningar som kollegor bidrar med. När man når dit ökar också förutsättningarna att flera medarbetare kommer bidra med innovativa och imponerande idéer.

3) Tekniken kan facilitera processen – nyttja den!

När man arbetar med ett Idea Management System får man som en databas över problem, idéer/lösningar, kompetens, resurser och lärdomar. Detta är givetvis en stor tillgång för organisationer då de kan nyttja detta för att stimulera ytterligare tillväxt och innovation. Men för att det ska kunna bli en tillgång behöver den mänskliga hjärnan hjälp att sortera, kategorisera och förstå datamängden. Efter att ha arbetat i fyra, fem år med vår digitala plattform insåg vi att AI har potential att inte bara hjälpa våra kunder att bli mer effektiva utan också öka deras förutsättningar att hitta nya disruptiva idéer och även hitta resurser med rätt kompetens som kan göra skillnad. Under vårt projekt med KTH lyckades vi ta fram och identifiera hur AI, i vår plattform, kan hjälpa till att identifiera idéer med potential, klustra liknande idéer bland tusentals och sätta ihop team av resurser som interagerat samt matcha idéer som passar olika medarbetares kompetens.

Idag interagerar vi alla med AI varje dag. Till exempel drivs sociala medier av AI liksom varje gång du söker på Google. Det används även ex för att skydda våra banktjänster från bedrägeri. AI driver till och med den teknik som vi litar på när vi bygger våra produkter, kör våra bilar och flyger flygplan. Ju bättre vi blir på att samla data och information desto bättre kan vi få hjälp med förslag på beslut och översikter som vi aldrig någonsin skulle kunna överblicka om vi så satt ett år framför all information.

Jag har lärt mig att utan smarta algoritmer och AI kommer vi aldrig kunna få nytta av all insamlad data som våra medarbetare (och även kunder) bidrar med. Först går det lysande. Du kan filtrera, söka och leta idéer. Du känner att du kan leda innovation aktivt (punkt nr 1). Men ganska snart börjar du känna att det blir svårare att hitta, sortera och framför allt få styr på både flöden och interaktioner. Dina medarbetare börjar känna ”information overload” och man hinner knappt reflektera över den idé eller interaktion som ligger högst upp. Allt utan intelligens, korskopplingar eller någon som helst hjälp i att faktiskt leta värdefull information som kan driva utvecklingen framåt.

Att genom AI få hjälp med moderering/facilitering av all information ger möjligheten att behandla idéer och medarbetare i obegränsad skala. Det är precis här som ett Idea Management system blir en stor fördel i dagens konkurrenskraftiga affärslandskap.

Hälsningar Åse och har du frågor eller funderingar så är du välkommen att höra av dig! 🙂

Skrivet av Åse Angland Lindvall

Åse Angland Lindvall är medgrundare, delägare samt sälj- och affärsutvecklingsansvarig på Idea2Innovation. Åses spetskompetens ligger i en mycket god förmåga att snabbt sätta sig in i kundernas utmaningar och förutsättningar för att skapa bästa möjliga effekter och resultat av Wide Ideas. Åse har också en talang för affärs- och verksamhetsutveckling och jobbar med att utveckla företag och organisationer som vill generera ökad innovationskraft och kreativ förnyelse. Åse är bosatt i Åre och tillbringar gärna sin fritid i bergen med antingen skidorna eller cykeln.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]