Vad är en idé värd?

8 december, 2015 | Inga kommentarer | Skrivet av Ralph Lindahl | Publicerat i Blogginlägg

Senast jag skrev här i bloggen funderade jag över vad en idé är, så det vet vi ju nu. Men vad är då en idé värd? Består värdet bara i effekten av vad idén åstadkommer, eller har idén i sig också ett värde?

Tänk att jag har en idé om hur vi kan öka vår försäljning inom en viss marknad genom att förändra marknadsföringen på nätet och vara snabbare på att kontakta intresserade. Jättebra idé men ger ju ingen effekt eller ekonomi innan den beslutats, planerats och genomförts. Å andra sidan skulle det ju inte kunna bli någon effekt om inte idén kom till. Så frågan är; har en idé något värde. Jag anser det eftersom utan idéer så skulle inte genomförande kunna ske och då inte heller effekt uppnås. Det är ju dessutom så att den som kommer på idén inte alls behöver vara samma som ska besluta eller genomföra. Man kan ju inte vara bäst på allt.

Vilket värde kan då en idé tillskrivas?
Säg att idén ovan, angående ändrad marknadsföring på nätet, genom vidareutveckling/förädling av flera andra personer med andra kompetenser, kommer att generera en ökad försäljning på 1Mkr med ett TB (vinst) på 300kkr. Är värdet på idén 300kkr eller skall värdet fördelas på idén och på förädlingen. Spelar det någon roll? Är det inte det gemensamma nyttiggörandet som är det viktiga?

Vi pratar ju alltid om ROI, return on investment, när vi ska bedöma om en investering i nya maskiner, nya marknadsföringssätt, arbetsprocesser eller liknande ska genomföras men det kanske är dags att börja prata om ROI som return on idéas istället?! För kan vi påvisa att en idé har skapat lönsamhet så blir det enkelt att motivera såväl idékampanjer, ”tillåtelse” att jobba med idéskapande och idéutveckling samt investeringar i verktyg för att hantera idéerna. Jag vill gärna se fler ”ROIdeas” – har du något bra exempel är jag idel öra, maila mig!

En idés värde, enligt Raffepedia (mitt eget uppslagverk)
En idés värde består av en del av alla de effekter som uppnås från idéskapandet via idéutvecklingen till beslut och genomförandet. Hur stor del idén har av dessa värden, ekonomiska och känslomässiga kan beräknas utifrån följande ekvation; x=0,3*(y*z+(w*3)), där x är värdet på idén, y är den känslomässiga vinsten, z är antalet involverade i idéutvecklingen, w är TB/år x 3år. Observera att det kan finnas aspekter som denna förenklade ekvationen inte tar hänsyn till såsom nöjda medarbetare, struktur på idéarbete etc.

Förresten; Är det egentligen inte så att tomten är far till alla idéer?
Tänk hur mycket problem/utmaningar vi har vid juletider; vilken mat skall vi äta, vad skall jag köpa i julklapp till barnen, frugan, gubben, mamma osv. När vi löser dessa så blir ju både vi själva och de runt omkring oss glada och nöjda – alltså hög känslomässig effekt (den ekonomiska effekten kan vi diskutera vidare annat tillfälle).

God jul önskar Raffe-tomten

Skrivet av Ralph Lindahl

Ralph Lindahl arbetar med affärsutveckling och sälj på Idea2Innovation. Ralph har bred och gedigen kunskap kring företagsutveckling, förändringsprocesser, marknadsföring och affärsutvecklingsprojekt, vilket kommer väl till pass när han skräddarsyr affärsupplägg för våra kunder. Ralph är en gó Göteborgare med stor passion för segling, löpning, resor, god öl och skidåkning. Ralphs motto; ”trägen skall vinna” gäller vid såväl affärer som på löprundan!

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]