Vad är en idé?

6 oktober, 2015 | Inga kommentarer | Skrivet av Ralph Lindahl | Publicerat i Blogginlägg

En idé enligt Wikipedia;

En idé är en tanke som präglas, för den aktuella individen som får idén, av nyhet och unikitet. En idé inbegriper ofta någon slags lösning på något slags problem. Allt från en idé om hur man ska göra en resa till en idé som behandlar något av samhällets basdrag. Att ”få en idé” kan till vardags ibland beskrivas som att ”det tändes en glödlampa [för mig]”.

En idé enligt Raffepedia (mitt eget uppslagsverk);

Frågan är ju om det måste finnas ett problem eller behov för att en idé skall uppstå? Kan man inte också komma på en idé om något och därefter fundera på vilket behov eller problem som kan lösas med det. Vilket kommer först – hönan eller ägget? Idéer kan dyka upp var som helst och när som helst. Läs mer om detta i mitt förra blogginlägg.

Varför är det viktigt med idéer?

Många gånger är det inte den grundläggande idén som är det viktigaste eller är lösningen utan det är den utveckling av idén som sker när andra får tycka till, och lägga till och ändra som till slut ger ett bra resultat. Detta resultat kan ligga långt ifrån grundidén men skulle aldrig kommas på om inte någon initierade ”idéutvecklingen”.

Optimal idéutveckling bygger enligt mig på följande recept:

  • 1 del behov/utmaning/problem
  • 1 del grundidé
  • 2 delar samarbete
  • 3 delar engagemang
  • + valfritt antal olika kompetenser

Post-It – missen gav en idé som blev världssuccé

Ett exempel på en idé som utvecklats enligt ovan recept och till slut blivit en innovation är Post-it lappen. År 1968 försökte Dr Spencer Silver, vetenskapsman vid 3M i USA skapa ett superlim. Istället råkade han, av en händelse, skapa en ”lättfäst”, återanvändningsbart och tryckkänsligt lim. Under fem år försökte sedan Silver ”sälja in” sin lösning inom 3M både via informella kanaler och via seminarier, men lyckades inte få acceptans. Efter några år började Art Fry, en kollega som deltagit på ett av Silvers seminarier, använda limmet för att fästa sina bokmärken i sin psalmbok, som alltid ramlade ut när han öppnade den. Det visade sig fungera perfekt så Fry och Silver tog idén vidare tillsammans. Den gula färgen kom till av en slump då labbet de använde bara hade gult papper att testa på. 1977 introducerades Post-it på marknaden och i över 35 år har de gula lapparna nu hjälpt människor att bli mer produktiva, kommunicera bättre och uttrycka sig på ett antal olika kreativa sätt.

Så bli inte förvånad om din idé leder till något helt annat än vad som var tanken från början. Våga dela med dig, man vet aldrig var det slutar.

Etiketter:

Skrivet av Ralph Lindahl

Ralph Lindahl arbetar med affärsutveckling och sälj på Idea2Innovation. Ralph har bred och gedigen kunskap kring företagsutveckling, förändringsprocesser, marknadsföring och affärsutvecklingsprojekt, vilket kommer väl till pass när han skräddarsyr affärsupplägg för våra kunder. Ralph är en gó Göteborgare med stor passion för segling, löpning, resor, god öl och skidåkning. Ralphs motto; ”trägen skall vinna” gäller vid såväl affärer som på löprundan!

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]