Varsågod, två case som ger dig pepp att samla in idéer inför hösten.

18 augusti, 2015 | Inga kommentarer | Skrivet av Åse Angland Lindvall | Publicerat i Blogginlägg

Sommar, sol och salta bad – det känns som att hjärnan har hög kapacitet och energin flödar. Nu när vi kommer tillbaka från semestrar gäller det att ta vara på idéer som ploppat upp under lugna stunder, tankar om nya produkter eller tjänster eller bara en ambition om att prova ett nytt arbetssätt. För att bli riktigt duktig behöver man blanda sina egna tankar med många idéer, helst många idéer från olika typer av människor. Mångfald ger hållbarhet och båda två är en förutsättning för utveckling och tillväxt. Under våren har jag haft förmånen att jobba med två olika case där båda två just varit seriöst intresserade av att involvera många, mångfald och att göra det i ett hållbart arbetssätt som långsiktigt skapar engagemang. Här hoppas jag att ni får lite inspiration hur ni skulle kunna göra för att just, samla in idéer och i en gemensam plats låta medarbetare utveckla varandras idéer med sina insikter, kulturella bakgrunder eller andra aspekter som påverkar resultaten i idéutveckling.

Case 1: ett bolag som ska genomföra ett ”Innovation Jam” under hösten. Jag tänker inte säga vem det är men det jag kan säga är att jag imponeras av deras vilja att engagera medarbetare och involvera så många som möjligt. Under en begränsad tid får alla medarbetare möjlighet att komma med idéer på en kampanj som kommunicerats ut. Det känns bra att fler och fler får möjligheter att delge sina idéer och vara med att påverka. För att lyckas med det här bör du först fundera på ”varför vill vi göra detta?”. Om svaret ligger någonstans i det som jag skrivit är du på rätt spår. Därefter behöver du fundera ut en lämplig kampanj eller ett lämpligt område där du vill att dina medarbetare ska komma in med idéer, hjälpa till att utveckla och vara en del i besluten. Efter det bestämmer du formerna, ska det vara ett 72-timmars innovation jam eller ska vi ha det öppen en längre tid? Vilket verktyg använder jag som stöd och vilka tre mål vill jag försöka uppfylla med aktiviteten? När du har koll på de här bitarna kommer det roliga – att genomföra aktiviteten. Det jag skulle vilja säga till dig är att du kommer få in så mycket input, energi och medverkan som du inte visste fanns. Får du inte in något, det är helt stiltje- ja då har du i alla fall fått ett väldigt tydligt kvitto på att du behöver ta tag i organisationen gällande er kultur och kreativitet.

Case 2: Under våren sjösatte vi även Innovationstävlingen Boost Innovation 3.0 tillsammans med Fiber Optic Valley. Här tänkte jag beskriva hur du även kan använda arbetssättet för att få fram utmaningar och därefter gå ut och söka efter idéer. Lite som att att vända på steken. Fiber Optic Valley lät sina medlemsföretag först lämna in sina utmaningar. Här ville man verkligen lyssna på vad företagen själva hade för utmaningar framför sig. Ett antal kom in och ur denna mängd valde man ut tre bolag och deras utmaningar. Steg två i tävlingen pågår just nu och titta gärna här. Kanske sitter du på en bra idé till någon av de tre utmaningarna och till och med vill delta?

ID-100172910Nu ligger tävlingen ute internationellt, man vänder sig till studenter, forskare och entreprenörer världen över. Sista dag att delta är 25 september så jag ska inte avslöja något i förväg men det har kommit in många idéer från hela världen. Det här är ett fantastiskt exempel på hur ett företag i Hudiksvall kan först formulera sin egen utmaning, sen få möjligheten att basunera ut den internationellt och sist (men inte minst) få i idéer från alla möjliga personer, bakgrunder, kompetenser och världsdelar. Nu kan vi verkligen tala om open innovation för det lilla bolaget i den stora världen.

Så, hoppas ni fått lite inspiration på hur man kan jobba med att samla in idéer för att skapa nya resultat och händelser som man inte visste om. Maila mig gärna om ni har funderingar, jag har massor med idéer!
Hälsningar Åse

Skrivet av Åse Angland Lindvall

Åse Angland Lindvall är medgrundare, delägare samt sälj- och affärsutvecklingsansvarig på Idea2Innovation. Åses spetskompetens ligger i en mycket god förmåga att snabbt sätta sig in i kundernas utmaningar och förutsättningar för att skapa bästa möjliga effekter och resultat av Wide Ideas. Åse har också en talang för affärs- och verksamhetsutveckling och jobbar med att utveckla företag och organisationer som vill generera ökad innovationskraft och kreativ förnyelse. Åse är bosatt i Åre och tillbringar gärna sin fritid i bergen med antingen skidorna eller cykeln.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]