Vart hamnar värdet från kund- och medarbetarundersökningar?

2 juni, 2016 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg

Var och varannan dag möts jag av företag som på ett eller annat sätt vill veta vad jag som kund tycker. Det är hotellet som vill veta om jag upplevde vistelsen positivt, var sängen tillräckligt mjuk? Det är klädkedjan där jag handlade mina senaste jeans som undrar om jag känner mig nöjd med servicen? Det är webbplatser som undrar om navigeringen på sidan är bra. Osv in i oändligheten.

Det här är ett helt normalt beteende. Såklart att man vill veta vad kunderna tycker. Vad kan man göra bättre så att kunden kommer tillbaka ännu en gång? Ungefär hälften av alla enkätundersökningar som jag blir utsatt för brukar jag svara på. Jag svarar bara de gånger som jag känner mig riktigt nöjd eller riktigt missnöjd med företaget i fråga. Är jag missnöjd brukar jag också dela med mig av konkreta förslag och idéer för förbättring.

Känner du igen dig?

Genom mitt arbete med att göra organisationer mer innovativa så kommer detta på tal emellanåt. Informationen som samlas in från dessa otaliga undersökningar redovisas ofta bara i grafer och diagram. Men är det verkligen där som värdet ligger? Det är såklart intressant att se om kurvorna pekar uppåt eller neråt. Men VAD det är som gör att kurvorna ser ut som en hockeyklubba eller inte glömmer man att utvärdera och analysera. Och jobba vidare med.

Tänk om all input, förslag, förbättringar och idéer som era kunder delar med sig av i era undersökningar hamnade i ett system tillgängligt och synligt för alla medarbetare? Medarbetarna som träffade kunden och ska se till att kunden kommer tillbaka. Tänk om dem löpande fick ta del av feedbacken och tillsammans kunde utveckla, förbättra och genomföra?

Jag önskar att fler verksamheter skulle våga ta det ett steg längre – alla tjänar på att skapa en öppen, modig och drivande organisation. Och det får man genom att lyssna och ta tillvara på feedback, både kunder och medarbetares. Vilket i sin tur ger en innovativ företagskultur, och det vill ju alla ha. Eller?

Lär dig att tillvarata feedback externt

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]