Vikten av medarbetarengagemang

20 januari, 2016 | Inga kommentarer | Skrivet av Ralph Lindahl | Publicerat i Blogginlägg

En Gallupundersökning visar att 13 procent av anställda känner en djup koppling till företaget och arbetar för att driva verksamheten framåt. 63 procent är oengagerade som bara tar sig igenom arbetsdagen. 24 procent är anställda som aktivt motarbetar och underminerar det kollegor åstadkommer och försöker till och med skada företaget.

Varför är det ofta så att engagemanget är betydligt större i små bolag? Jo, för att man i det lilla bolaget eller enheten blir sedd och man känner att det jag gör spelar roll.

Forskning om arbetsglädje, från bland annat Stanford University, lyfter tre situationer som skapar arbetsglädje och därmed engagemang;

  1. Problemlösningar och utmaningar
  2. Uppskattning
  3. Tillhörighet och samarbete

Att vara en del av utvecklingen
Jag såg igår ett tv-program med ett par som forskar inom miljöområdet. De arbetar på Svalbard och är enormt engagerade i sitt arbete. De uttryckte det som att det är viktigt och de vill vara med och skapa en bättre värld.

Chefen har också en avgörande betydelse. Sannolikheten för ett högre engagemang ökar om medarbetaren har en chef som han/hon litar på och känner förtroende för. Alla vill vi bli sedda och uppskattade, blir vi det så blir vi också mer engagerade.

Att man känner sig mer engagerad om man får beröm och uppmärksamhet från en chef eller arbetskompis känns ganska självklart. Men tänk på det enorma engagemang som många visar när det gäller flyktingkatastrofen i världen. Då är det varken beröm eller ekonomisk belöning som är drivkraften utan en känsla av att vilja hjälpa till, en vilja av att GÖRA något och inte bara tyst titta på. Man får en form av inre tillfredsställelse och känner att man gör något viktigt när man engagerar sig på detta sätt.

Jag tror att vi inom oss har en enorm kraft som släpps lös när vi känner att vi tillför något och då gärna ihop med andra. Företag och organisationer som inte fattar vad denna kraft kan göra med såväl utvecklingen av företaget som ”må bra känslan” har mycket att förlora.

Engagemang, enligt Raffepedia (mitt eget uppslagsverk)
Engagemang uppstår när en person eller grupp av personer känner sig delaktiga i en uppgift eller utmaning. Dessutom uppstår engagemang när det känns viktigt och när man får ut något av det såsom ökat självkänsla, beröm, belöning, gott samvete, nöjdhet.

 Det kan också uppnås när någon annan har nytta av det du gör; naturen, andra människor, djur, arbetsgivaren, föreningen, klubben, familjen…

Engagemangsläckage/Cost of Lack of Engagement
I mitt senaste blogginlägg införde jag begreppet ROI (return on ideas) och nu är det dags att införa ett nytt: ”COLE” (cost of lack of engagement). I ett företag med 150 anställda, en årslönekostnad på 450 000 kr per medarbetare och där 40% av personalen uppger att de inte är fullt engagerade i företagets mål, blir kostnaden för detta ”engagemangsläckage” hela 13,5 miljoner kronor per år. (Andelen oengagerade medarbetare x antal medarbetare x halv årslönekostnad = kostnad för engagemangsläckage)

Varför blir man då oengagerad? Är det ett aktivt val eller resultat av ouppskattning? Nej, det är väl knappast så att man ”aktivt” väljer att vara oengagerad. Bristen på uppmärksamhet, delaktighet, uppskattning och att bli lyssnad på skapar dock ett vacuum i engagemangsådran.

Så tänk på vad en klapp på axeln och ett ”bra gjort” kan göra – se till att ge en arbetskamrat eller kompis det idag och se vad som händer! Själv känner jag mig enormt engagerad i vad goda idéer kan göra för människor och företag – boka en demo av vår plattform Wide Ideas och se hur enkelt det kan vara att engagera alla.

 

Skrivet av Ralph Lindahl

Ralph Lindahl arbetar med affärsutveckling och sälj på Idea2Innovation. Ralph har bred och gedigen kunskap kring företagsutveckling, förändringsprocesser, marknadsföring och affärsutvecklingsprojekt, vilket kommer väl till pass när han skräddarsyr affärsupplägg för våra kunder. Ralph är en gó Göteborgare med stor passion för segling, löpning, resor, god öl och skidåkning. Ralphs motto; ”trägen skall vinna” gäller vid såväl affärer som på löprundan!

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]