Vilken nytta och värde ger ett stödverktyg för Innovation Management?

8 mars, 2013 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Blogginlägg

I en artikel skriven av Colin Nelson, publicerad den 7:e mars på innovationmanagement.se kan man läsa om vilken nytta och vilka värden det ger att jobba med ett stödverktyg för innovation management samt vad som krävs för ett framgångsrikt användande. Informationen är enligt författaren baserad på feedback från kunder till hans företag. De största värdena som rapporteras är (fritt översatt från engelska):

Det ökar synligheten av innovationsprocessen. Medarbetare kan nu se vart deras idéer befinner sig i i processen, vad andra tycker om dem och vad nästa steg är. Detta ger en starkare tro på processen och uppmuntrar till högre delaktighet.

Det ökar räckvidden av innovationsstrategin.  Medarbetare och andra parter kan nu samarbeta vart de än befinner sig i världen och oavsett vilken tidzon de befinner sig i. Innovation är inte längre beroende av att sätta personer i samma rum.

Innovationsstrategin omfattar nu även de som INTE kommer med egna idéer. Anställda vars naturliga förmågor ligger i att förbättra och kritisera andras idéer är nu med i diskussionen. De hjälper till att stärka de goda idéerna på ett tidigt stadium, och att sålla bort de mindre starka idéerna.

Det ökar kontrollen över innovationsdiskussionerna. Hela organisationen kan nu följa vem som varit delaktig i innovationsprocessen och när. Detta gör det enkelt att hantera IP-frågor och gör det lättare att hitta individer med dolda kunskaper och kreativ input.

Det möjliggör att hantera skalbarhet. Användarna har nu helt andra möjligheter att hantera stora mängder idéer och insikter genom automatiserade verktyg. Detta ger även fördelen att kunna identifiera relaterade idéer och personer med samma färdigheter eller intressen och på så sätt öka sammankopplingen av anställda som annars aldrig skulle jobbat tillsammans. Ett IT-system ger också en bank av idéer som man kan gå tillbaka till och genomföra när möjligheter eller behov finns.

Så härligt att höra konkreta utlåtanden om hur bra det faktiskt är att använda sig av digitala stödverktyg i sin innovationsprocess. Motargumenten är svaga, det här är verkligen något för alla! Inte bara stora företag och organisationer, även SMEs har mycket att hämta. Kanske till och med mer att hämta?

Läs gärna hela artikeln för mer information på tillvägagångssätt och handlingar för att få ett framgångsrikt användande av ett innovation management-verktyg.

// Joel

Skrivet av Carolina Johansson

Carolina Johansson är produktansvarig på Idea2Innovation. Det hon inte vet om molntjänsten Wide Ideas är inte värt att veta. Carolina lotsar alla våra kunder framåt i Wide Ideas, med en fast hand, och ser till att de får ut det mesta av varje möjlighet. Hos Carolina får också alla kunder hjälp med att strategiskt sätta upp sina arbetssätt och processer i verktyget. Carolina sitter i Norrköping men åker gärna till huvudkontoret i Åre med jämna mellanrum för att få åka lite skidor på lunchen.

Abonnera på WIDE

14 dagar kostnadsfritt och utan bindningstid




[contact-form-7 404 "Not Found"]