Åreföretag levererar system för idéhantering till Örebro Science Park

27 mars, 2013 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Pressmeddelande

Åreföretaget Idea2Innovation har avtalat med Örebro Science Park om levererans och implementering av WIDE, en virtuell mötesplats där företag, forskare och andra samhällsaktörer kan utbyta idéer och utveckla nya produkter och tjänster.

– Vår uppgift är att skapa arenor för idéutbyten som kan ge nya lösningar på konkreta problem. Internetbaserade plattformen WIDE blir en viktig mötesplats för näringsliv, forskning och samhällets övriga aktörer, säger Merit Israelsson, verksamhetsledare Örebro Science Park.

Örebro Science Park erbjuder företag process- och projektutveckling och arbetar för att få företag att växa och utveckla nya idéer tillsammans med forskare och samhällets aktörer. Tyngdpunkten ligger inom områdena distribution, nutrition och robotik.

Det är Idea2Innovation, med huvudkontor i Åre, som har utvecklat WIDE, en social plattform för idébaserat utvecklingsarbete. Avtalet med Örebro Science Park innebär att berörda aktörer får tillgång till en molnbaserad tjänst som kan användas fristående eller integreras med andra kommunikationslösningar som intranät och hemsidor. Systemet är byggt med målet att maximera inflödet av idéer, exempelvis från medarbetare, kunder och samarbetspartners.

– Företag och offentlig verksamhet kan stärka sin innovationskraft genom att etablera gemensamma och systematiska rutiner för idéutbyte och kompetensöverföring. Det är en grundläggande syn som vi delar med Örebro Science Park. Vi ser fram emot att få bidra till att ännu fler lönsamma innovationer ser dagens ljus i Örebro, säger Jakob Lindvall, VD Idea2Innovation.

WIDE är byggt med den senaste tekniken och tillhör en helt ny generation av verksamhetsstödjande system på internet. WIDE utnyttjar kraften i sociala medier och sätter användaren i centrum, vilket skapar nya förutsättningar för samarbete, deltagande och nyskapande. Bland Idea2innovations kunder, som idag använder WIDE, finns bland annat världens största tillverkare av filter, Camfil, börsnoterade Skistar, Skogstekniska klustret, Åre Destination och Landstingen i Norrbotten och Västerbotten.

Jakob Lindvall, vd Idea2innovation, tel +46 70 825 90 10, jakob.lindvall@i2i.se
Merit Israelsson, verksamhetsledare, Örebro Science Park, tel +46 70 668 33 42, merit@orebrosciencepark.se

Fakta Idea2innovation – från idé till innovation, www.i2i.se
IT-företaget Idea2Innovation har utvecklat Sveriges första paketerade och molnbaserade affärssystem för idébaserat utvecklingsarbete, WIDE Idea Management. Tjänsten är uppbyggd som en social plattform där engagemang och delaktighet skapas samtidigt som idéer från kunder, medarbetare, medlemmar och övriga intressenter fångas upp och utvecklas till konkreta förbättringar eller nya produkter och tjänster. WIDE bygger på den senaste tekniken och kan användas fristående eller byggas in i andra kommunikationslösningar som t.ex. intranät och hemsidor. Idea2Innovation grundades 2010 och har sitt säte i Åre med kontor i Åre, Stockholm och Norrköping.

Pressmeddelande som PDF: Åreföretag levererar system för idéhantering till Örebro Science Park