Åreföretag levererar virtuell idélåda till Destination Uppsala

3 maj, 2013 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Pressmeddelande

Åreföretaget Idea2innovation avtalar med Destination Uppsala om leverans och implementering av WIDE, en virtuell idélåda och mötesplats. Den nätbaserade tjänsten fångar upp idéer som annars lätt faller i glömska, och utvecklar dem till nya produkter och tjänster.

– För att ersätta bortglömda lappar och mejl skapar vi nu en virtuell plats där vi samlar alla idéer. Målet är att fånga upp alla de där innovationerna som ofta går förlorade och ge oss själva ett bra och framtidsorienterat beslutsunderlag, säger Stefan Pettersson, Marknad och försäljningschef Destination Uppsala.

Destination Uppsala arbetar för att öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen. På årets Destinationsdag i Uppsala den 7 maj är temat att uppmärksamma de starkaste tillgångarna för att locka fler besökare.

Det är IT-företaget Idea2Innovation, med bas i Åre, som har utvecklat WIDE, en molntjänst för struktur och överblick över alla idéer från medarbetare, kunder, samarbetspartner och andra intressenter. Idéer lämnas i form av digitala idékort där all information lagras med bilder, skisser och dokument. Idéerna kategoriseras, diskuteras, kompletteras, formuleras om och utvecklas gemensamt eller i mindre grupper.

– Besöksnäringen i en region präglas normalt av en mångfald aktörer med vitt skilda verksamheter och perspektiv. Sammantaget kokar det av både goda idéer och energi, men ingen har helhetsbilden. Vi har utvecklat en tjänst som dels hämtar in och koordinerar idéerna, dels hjälper till att utveckla dem till konkreta produkter och tjänster, säger Jakob Lindvall, vd för Idea2innovation.

Bland Idea2innovations kunder, som idag använder WIDE, finns bland annat börsnoterade Skistar, Åre Destination, världens största tillverkare av filter, Camfil, Örebro Science Park, Skogstekniska klustret och Landstingen i Norrbotten och samt Västerbotten.

Jakob Lindvall, vd Idea2innovation, tel +46 70 825 90 10, jakob.lindvall@i2i.se
Stefan Pettersson, Marknad- och försäljningschef, +46 18 727 48 28, +46 72 222 87 28,stefan.pettersson@destinationuppsala.se

Fakta Idea2innovation – från idé till innovation, www.i2i.se

IT-företaget Idea2Innovation har utvecklat WIDE, en virtuell idélåda och mötesplats som bygger på samma logik som sociala medier. WIDE krymper avståndet till nya innovationer, produkter och tjänster genom att ge viktiga intressenter – exempelvis medarbetare, kunder och medlemmar – en molntjänst och arena för att utveckla idéer dygnet runt. WIDE kan användas fristående eller byggas in i befintliga kommunikationslösningar såsom intranät och webbplatser. Idea2Innovation grundades 2010 och har kontor i Åre, Stockholm och Norrköping.

Pressmeddelande som PDF: Pressmeddelande Åreföretag levererar virtuell idélåda till Destination Uppsala