Idea2Innovation kammar hem utmärkelsen Årets IT-entreprenör 2013

15 november, 2013 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Pressmeddelande

På den jämtländska Guldgalan igår gick priset för tredje året i rad till ett Åre-företag. Denna gång till Idea2Innovation, som utvecklat en molntjänst som underlättar hanteringen av idéer och framtagandet av nya produkter och tjänster.

Guldgalan är en hyllning till handlingskraften och företagsamheten i Jämtland län. Varje år delar man ut priser i 13 olika kategorier, varav Årets IT-entreprenör är en av dem. Priset delades i år ut av Roger Oskarsson från Dataföreningen i Jämtland och Dan Olofsson från Sigma, med motiveringen:

Från Jämtländska fjäll blickar de ut över vidderna med en tydlig mission att sätta företaget på världskartan. Med sin innovativt designade molntjänst låter de företag och organisationer utveckla sina idéer genom att engagera både kunder och anställda i idéutvecklingsprocessen. Kunderna är allt från små företag till globala organisationer som använder idéhanteringssystemet WIDE.

Idea2Innovation grundades 2010 av entreprenörerna Jakob Lindvall och Åse Angland-Lindvall. Knappa tre år senare har de anställda på tre platser i landet och en produkt på marknaden som står högt i konkurrensen både nationellt och internationellt. Huvudsyftet med företagets produkt, idéhanteringssystemet WIDE, är att företag och organisationer på ett enkelt sätt ska kunna inkludera många i sitt idé- och utvecklingsarbete, samt ge beslutsfattare ett lätthanterligt stöd för prioritering och beslut. Systemet har på kort tid visat sig konkurrenskraftigt inom en rad olika branscher, med den gemensamma nämnaren att man jobbar aktivt med idéhantering och innovation.

Vi är överväldigade! Resan hit har bitvis varit slitsam, men vi har idag en produkt vi är väldigt stolta över. Vi hade aldrig kunnat åstadkomma detta utan vårt fantastiska team på Idea2Innovation och våra underbara partners, säger Jakob Lindvall, VD Idea2Innovation.

Att Idea2Innovation står som vinnare innebär att priset nu gått till Åre tre år i rad – ja, till och med till samma hus, då både fjolårets vinnare, Movinto Fun AB, och vinnaren 2011, Nord Interactive, delar tak med Idea2Innovation.

Det är lite spektakulärt faktiskt, säger Jakob Lindvall. Antingen sitter det något magiskt i väggarna eller så är det på grund av all inspiration och energi som Åreskutan ger oss varje dag.

Sofia Emthén
PR- och kommunikationsansvarig, Idea2Innovation