Landstinget i Östergötland provar nytt sätt för att hitta idéer

5 september, 2013 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Pressmeddelande

IT-företaget Idea2innovation har tecknat avtal med FM centrum i Linköping, en del av Landstinget i Östergötland. Avtalet omfattar licens och användning av idéhanteringssystemet WIDE, en virtuell idélåda och mötesplats som bygger på samma logik som sociala medier.

Vi startar nu ett fokuserat förbättringsarbete med målet att bli en ännu vassare servicefunktion som på bästa sätt tillgodoser verksamhetens behov vad gäller fastigheter, lokaler och verksamhetsnära servicetjänster. Vi har länge letat efter ett effektivt arbetssätt som kan fånga upp alla förbättringsförslag och idéer. Nu har vi hittat en plattform som uppfyller våra krav, säger Micael Antamo, centrumchef på FM centrum vid Landstinget i Östergötland.

FM centrum tillhandahåller servicetjänster och tar hand om förvaltning, drift samt om- och nybyggnation av fastigheter inom Landstinget.

Idéhanteringssystemet WIDE blir det öppna forum som fångar in medarbetarnas och lokalanvändarnas idéer samt förbättringsförslag. Det nya arbetssättet med WIDE startar med workshops för FM centrums ca 80 anställda.  Alla idéer och förbättringsförslag läggs in i WIDE och blir därmed synliga för alla. En av de stora vinsterna är att alla får en helhetsbild och kan vara delaktiga i vidareutveckling av idéer till beslut och genomförande.

Det är IT-företaget Idea2Innovation, med bas i Åre, som har utvecklat WIDE, en molntjänst som ger struktur och överblick över alla idéer från medarbetare, kunder, samarbetspartner och andra intressenter. Idéer lämnas i form av digitala idékort där informationen lagras med bilder, skisser och dokument. Idéerna utvecklas därefter gemensamt eller i mindre grupper och ger underlag för prioritering och genomförande.

Avtalet med FM centrum är en effekt av vårt samarbete med konsultföretaget Crearum. Det känns spännande att det är fler än vi som ser behovet av stödsystem i processer som engagerar alla medarbetare i utvecklingen av idéer. Vi är mycket glada över förtroendet att få vara en del i FM centrums och Crearums samarbete, säger Jakob Lindvall, VD idea2innovation.

Bland Idea2Innovations övriga kunder som använder WIDE finns bland annat börsnoterade Skistar, Åre Destination, Destination Uppsala, Tourism in Skåne, världens största tillverkare av filter Camfil, Örebro Science Park, Skogstekniska klustret, Jämtlands Gymnasieförbund och ett antal kommuner runt om i Sverige.

Jakob Lindvall, vd Idea2Innovation, 070-825 90 10, jakob.lindvall@i2i.se, www.i2i.se
Micael Antamo, centrumchef FM centrum, Landstinget Östergötland, tel 010-103 72 77, 070-543 72 77,micael.antamo@lio.se

Fakta Idea2Innovation – från idé till innovation
IT-företaget Idea2Innovation har utvecklat idéhanteringssystemet WIDE, en virtuell idélåda och mötesplats som bygger på samma logik som sociala medier. WIDE förenklar hanteringen av idéer och framtagandet av nya produkter och tjänster genom att ge viktiga intressenter – exempelvis medarbetare, kunder och medlemmar – en molntjänst och arena för att utveckla idéer dygnet runt. WIDE kan användas fristående eller byggas in i befintliga kommunikationslösningar såsom intranät och webbplatser. Idea2Innovation grundades 2010 och har kontor i Åre, Stockholm och Norrköping.