Östergötland testar öppen innovation med molntjänsten WIDE

22 maj, 2013 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Pressmeddelande

IT-företaget Idea2innovation avtalar med Regionförbundet Östsam om leverans och implementering av WIDE, en virtuell idélåda och mötesplats som bygger på samma logik som sociala medier. Syftet är att stärka samarbetet mellan regionens aktörer och skapa en gemensam plattform för öppen innovation.

Regionförbundet Östsam satsar på tillväxt och utveckling av det innovativa företagandet i regionen. Vi är många aktörer som behöver mötas och få saker och ting att hända. Nu skapar vi ett gemensamt regionalt arbetssätt för öppen innovation, där WIDE blir plattformen, säger Peter Larsson, samordnare på Regionförbundet Östsam.

Satsningen på det gemensamma arbetssättet är en del av East Sweden Business Region, ett nätverk för regional tillväxt, som samlar en rad aktörer med uppgift att främja och utveckla innovativt företagande och affärsutveckling. Avtalet med Idea2innovation tecknas av regionförbundet och riktar sig till de tre innovationsmiljöerna Norrköping Science Park, Hälsans Nya Verktyg och Vreta kluster.

De gröna näringarna, med ca 3600 jord- och skogsbruksföretag och 160 livsmedelsföretag som tillsammans omsätter 13 miljarder, är en viktig motor i Östergötland som bubblar av kreativa idéer och entreprenörer. Vi vill bidra till att alla de idéer som uppstår i mötena mellan olika aktörer fångas upp, diskuteras och tas vidare, och nu får vi ett bra forum för det, säger Helene Oscarsson, koordinator Vreta Kluster.

Vi har väl utvecklade metoder för systematisk innovation. Av erfarenhet vet vi att idéerna utvecklas bäst när många människor och kompetenser samverkar. WIDE blir en mötesplats och ett verktyg för öppen innovation där idéer utvecklas och omsätts till verklighet, säger Åke Rolf, Vd för Norrköping Science Park.

Det är IT-företaget Idea2Innovation, med bas i Åre, som har utvecklat WIDE, en molntjänst som ger struktur och överblick över alla idéer från medarbetare, kunder, samarbetspartner och andra intressenter. Idéer lämnas i form av digitala idékort där all information lagras med bilder, skisser och dokument. Idéerna utvecklas gemensamt eller i mindre grupper och ger underlag för prioritering och genomförande.

I den här typen av innovationsmiljöer, där företag, universitet och offentliga aktörer samverkar krävs det ett systematiskt arbetssätt och bra system som stödjer processen från idé till innovation, säger Jakob Lindvall, vd för Idea2innovation.

Bland Idea2innovations kunder, som idag använder WIDE, finns bland annat börsnoterade Skistar, Åre Destination, Destination Uppsala, världens största tillverkare av filter Camfil, Örebro Science Park, Skogstekniska klustret och Landstingen i Norrbotten samt Västerbotten.

Jakob Lindvall, vd Idea2innovation, tel +46 70 825 90 10, jakob.lindvall@i2i.se
Webbplats: www.i2i.se

Peter Larsson, samordnare på Regionförbundet i Östergötland, tel +46 73 60 28 24

Fakta Idea2innovation – från idé till innovation
IT-företaget Idea2Innovation har utvecklat WIDE, en virtuell idélåda och mötesplats som bygger på samma logik som sociala medier. WIDE förenklar hanteringen av idéer och framtagandet av nya produkter och tjänster genom att ge viktiga intressenter – exempelvis medarbetare, kunder och medlemmar – en molntjänst och arena för att utveckla idéer dygnet runt. WIDE kan användas fristående eller byggas in i befintliga kommunikationslösningar såsom intranät och webbplatser. Idea2Innovation grundades 2010 och har kontor i Åre, Stockholm och Norrköping.

Pressmeddelandet som PDF: Pressmeddelande Östergötland testar öppen innovation med molntjänsten WIDE rev2