Världscupsorganisation slår sig samman med IT-företag från Åre för att utveckla traditionella event och tävlingar

9 december, 2013 | Inga kommentarer | Skrivet av Carolina Johansson | Publicerat i Pressmeddelande

Det är inte ofta man hör orden idéhantering och eventindustri i samma mening. Men det är exakt vad Idea2Innovation, som utvecklat det svenska idéhanteringssystemet WIDE, och World Cup Åre AB gör. De har skapat ett samarbete med målet att skapa den bästa möjliga världscupen 2014.

World Cup Åre (WCÅ) AB arrangerar världscupstävlingar inom alpint och skicross i Åre och Sverige. Med mångårig erfarenhet av event och skidåkning strävar de efter att skapa den bästa möjliga upplevelsen för alla på plats genom att hitta nya sätt att jobba med traditionella tävlingar. Volontärer, sponsorer, media, publik samt team och åkare från flera nationer kommer årligen till deras evenemang och Wold Cup Åre behöver ständig feedback för att lyckas och kunna utvecklas i rätt riktning. På grund av detta har man nu valt att jobba med systematisk idéhantering.

Alla engagerade i vår organisation, både internt och externt, får nu en plats för att samla tankar och idéer. Vi var i stort behov av en sådan här plattform för att kunna hantera idéerna, prioritera och förfina dem. På detta sätt kan vi nu utveckla och förbättra våra event, säger Karin Halvarsson, VD och pressansvarig på World Cup Åre AB.

Det svenska, molnbaserade idéhanteringssystemet WIDE från Åreföretaget Idea2Innovation har på kort tid visat sig konkurrenskraftigt inom en rad olika branscher. Systemet är byggt på samma logik som sociala medier och kräver ett inkluderande ledarskap som uppmuntrar till delaktighet från alla intressenter.

WIDE är ett användarvänligt verktyg som alla inblandade kommer att kunna använda, oavsett tidigare datavana. Vi hoppas på stort engagemang från våra partners, volontärer och sponsorer och ser fram emot att se vilka resultat idéerna kommer att leda till, säger Calle Hedman, marknads- och sponsoransvarig på World Cup Åre AB.

I år arrangeras den alpina världscupen den 7-8 mars 2014 och världscupen inom skicross den 14-16 mars 2014. Nästa stora mål för organisationen är att stå som värd för det alpina världsmästerskapet 2019.

Sofia Emthén
PR- och kommunikationsansvarig, Idea2Innovation